کد خبر: 72تاریخ انتشار : ۲۱:۵۵:۵۰ - پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶

یادداشت/حامد نیکبخت؛

برای سفر اربعین توشه ای از ایمان و معرفت کافی‌ست /از بر پاکنندگان فتنه،خواب‌گزاران و خواب‌زدگان غرب‌زده خبری نیست

حامد نیکبخت در یادداشتی با عنوان ” برای سفر اربعین توشه ای از ایمان و معرفت کافی‌ست ” می نویسد:

به گزارش بهجت نیوز؛ حامد نیکبخت در یادداشتی با عنوان ” برای سفر اربعین توشه ای از ایمان و معرفت کافی‌ست ” می نویسد:

اولین درس‌ دانشگاه اربعین، یاری به دیگران یعنی از جان گذشتگی می‌باشد. مسافران اربعین نه با پا بلکه با دل و جان رهسپار می شوند، حرکتی از خود به خدا، از خودشناسی آغاز می شود و پایان آن تولدی دیگر است. برای سفر اربعین توشه ای از ایمان و معرفت کافی‌ست تا به سرمنزل جانان برسی. پیاده روی اربعین، بزرگترین همایش جهانی برای پیاده سازی حکومت عدل الهی است، این جا از برپاکنندگان فتنه و خواب‌گزاران و خواب‌زدگان غرب‌زده خبری نیست. زیارت اربعین فقط جای عاشقان جانباز می‌باشد نه برپاکنندگان خیام عاشورای حسینی.

اربعین حج فقراست، حج آنهایی که نه فقط شعار بلکه شعور هم دارند، درد دین و عزت و شرف هم دارند. اربعین حج آزادگان‌ست حج شاهدان، حج سلحشوران و مدافعان حرم. اینجا دو بار سعی صفا و مروه دارند یکبار از نجف تا کربلا و دگربار از حرم علمدار تا حرم اباعبدالله، هروله کنان، شیون کنان و برسر زنان. در اربعین همه قابلیت ها و ظرفیتهای شیعه به جهانیان معرفی می شود. اربعین عرصه نمایش اقتدار و عظمت استعدادهای نهفته جهان اسلام است. پیاده روی اربعین مسیری برای رفتن است نه ماندن، فرصتی برای شدن نه بودن.

قربانی حج کنندگان اربعین قبلا پذیرفته شده است، ۷۲ قربانی عاشق که تشنه لب به قتل گاه شتافتند. در نمایشگاه بزرگ اربعین جانها به اخلاص، صبر، اراده و ایمان واقعی دست می یابند و جهانیان به نیروی قدرت و وحدت امت اسلام پی خواهند برد. سینه ها مالامال از محبت، چشمها جوشان از اشک، گاهی لعن ، گاهی سلام(هم تولی هم تبری). درود و سلام بر شهیدان کربلا، لعن و نفرین بر قاتلان حسین. آنقدر عطر اربعین زلالت می کند که جز به خوبی فکر نخواهی کرد.

در آخر به مطلبی مهم که حق‌ست در اینجا بیان شود اشاره ای خواهم کرد:

پیاده روی اربعین مدت زمانی‌ست که بسیار تبلیغ می‌شود و پرطرفدار می‌باشد. و گاهی، از سمت و سوی مختلفی آن را از لوازم شیعه بودن می‌شمارند تا جایی که می‌گویند: اگر کسی نرود، در تشیعش تردید کند و ببیند چه گناهانی کرده که این توفیق از او سلب شده است! این تعابیر را، برخی از طبقه‌ی مداحان، برخی روحانیون مداح‌گرا و برخی بچه‌هیأتی‌ها نیز می‌گویند! تا جایی که در برخی ساده‌دلان، دل‌آشوبی و نگرانی می‌افکند! امروزه، مداحانی طبقه‌ای را ساخته‌اند که از حدود خود تجاوز می‌کند و در جایگاه فقیه، قاضی و حاکم شرع، خود را می‌پندارد، آن‌ها برای اینچنین سخنان خود دلیل و مدرک نیز می‌آورند! مدرکی از خبر منقول امام حسن عسگری سلام الله علیه که «علامات المؤمن خمس … زیاره الأربعین» را دلیل مدعای نادرست خود می‌دانند! سخن درباره‌ی این خبر فراوان‌ست؛ ولی باید دانست که «زیاره الأربعین» در این خبر، ربطی به پیاده‌روی اربعین سیدالشهدا سلام الله علیه که امروزه، مرسوم‌ست و به تعبیر برخی استادان بزرگ ما، عمرش به یک سده می‌رسد و از سنت‌گذاری‌های حَسَن و نیکوی مرحوم محدث نوری‌ست، ندارد! زیارت اربعین در این خبر، به تعبیر فنی، استغراق مکانی دارد؛ یعنی در هر مکانی که حتی مقید به حضور در کربلا نیز نیست چه رسد به مقوله‌ی پیاده‌روی! و همچنین اخبار استحباب پیاده، استغراق زمانی دارد؛ یعنی مقید به وقت خاصی مانند اربعین نیست و سنت پیاده به زیارت حضرت در ایام سال رفتن، از قدیم بوده (شاید از جابر انصاری تا امروز!) و علمای معاصر ما نیز بدان پایبند بوده‌اند! برخی از بزرگان مانند آیت الله سید عبدالاعلی موسوی سبزواری، چهارشنبه‌ها که در نجف درس تعطیل می‌شده، به همراه شاگردان خود، پیاده به کربلا می‌رفتند و برای جمعه باز‌می‌گشتند که هم زیارت بوده و هم تعلیم و مذاکره با طلاب! همه می‌دانیم که زیارت‌نامه‌ای ژرف و پربها در کتاب‌های ادعیه مانند مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی، نقل شده که آن را زیارت اربعین می‌نامند! باید بگویم حتی زیارت اربعین که از نشانه‌های مومن (شیعه) ست، مقید به خواندن این زیارت‌نامه‌ی ارجمند نیست و حتی مقید به تکلم نیست و همین‌که کسی در قلبش، توجه بدان امام همام کند، زیارت متحقق شده و حتی نیازی نیست چیزی بر لب آورد.

اللهم الرزقنا زیارت الحسین فی الدنیا و شفاعته فی الآخره
حامدنیکبخت
طلبه حوزه علمیه آیت‌الله محمدتقی بهجت شهرستان فومن