کد خبر : 541
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 اکتبر 2019 - 17:34

پرفسور کرمی در گفتگو با بهجت خبر

سینا نظری

دروغ بزرگ مافیای تراریخته کمبود غذاست/آیا برنج گیلان تراریخته است؟

دروغ بزرگ مافیای تراریخته کمبود غذاست/آیا برنج گیلان تراریخته است؟
یکی از دروغ های بزرگ توسعه دهندگان تراریخته در جهان و ایران ایجاد ترس و هراس بین مردم برای کمبود مواد غذایی به دلیل افزایش جمعیت است.

به خدمت پرفسور کرمی استاد دانشگاه علوم پزشکی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک رسیدیم تا گفتگوی درباره امنیت غذایی، محصولات تراریخته و  نحوه شناخت محصولات تراریخته داشته باشیم.

جناب کرمی چرا گیلان برای مافیای تراریخته اهمیت دارد؟

استان گیلان بستر بسیار مناسبی در حوضه کشاورزی دارد به همین دلیل سران تراریخته درحال بسترسازی برای تراریخته کردن محصولات این استان بخصوص برنج هستند که محصولی استراتژیک در سبد غذایی مرم ایران است و بیشتر در استان های شمالی کشور کشت می شود.

آیا واقعا با افزایش جمعیت چاره ای جز استفاده از محصولات تراریخته نیست و ما باید به سمت کاشت بذر تراریخته برویم؟

یکی از دروغ های بزرگ توسعه دهندگان تراریخته در جهان و ایران ایجاد ترس و هراس کمبود مواد غذایی به دلیل افزایش جمعیت است و طوری الغا می کنند که چون جمعیت ایران و جهان روزبه روز افزایش  می یابد پس نمی توان با کشاورزی کنونی یا اروگانیک غذای این جمعیت را تهیه کرد بنابر این چاره ای نیست و باید به سمت استفاده از محصولات تراریخته برویم .

اما اسناد و مدارک چیز دیگری را نشان می دهد در حال حاضر جمعیت جهان نزدیک هشت میلیارد است ولی بر اساس گزارش بانک جهانی برای چهارده میلیارد نفر در جهان غذا تولید می شود  چیزی بالغ بر چهار میلیارد و دویست میلیون تن محصول غذایی که اگر بین جمعیت جهان تقسیم کنیم اصلا کمبود غذا و گرسنگی نخواهیم داشت پس مشکل تولید غذا نیست بلکه بی عدالتی در توزیع غذاست  و کشورهایی که تولید بیشتری دارند حاضر نیستند مازاد تولید خود را به کشورهای که براثر سال زراعی بد ، کم  آبی ، خشک سالی یا بعضی کشورهای که محیط مناسب ندارن یا تجهیزات کافی برای کشاورزی ندارند بفروشند یا هدیه کنند متاسفانه برعکس از هیچ کاری برای نابودی کشاورزی دیگر ملت ها دریغ نمی کنند حتی به ایران آفت های گوناگونی را وارد کردند مثلا تا پنجاه سال پیش کرم ساقه خوار در گیلان نبوده و آمریکایی ها با کمک افرادی در دولت پهلوی آن را وارد مزارع برنج گیلان کردند تا این افت بلایی شود در تولید برنج تا ما وارد کننده برنج و سموم شیمیایی شویم. ماجرای این توطئه بیوتروریستی را پیشنهاد میکنم در فیلم برنج خونین آقای کامران قویدل را ببیند که چطور کرم ساقه خوار وارد شالیزارهای استان گیلان شد و چه بلایی بر سر برنج ما آورد پس مراقب باشیم فریب آمارهای دروغ مافیای تراریخته را نخوریم. (فیلم برنج خونین را همه گیلانی ها و برنج کاران و کشاورزان از اینجا رایگان ببینید ) https://www.aparat.com/v/WDH5d

جالب است که  به کشورهای فقیر که توان خرید غذا مورد نیاز خود را ندارند حشره خواری را پیشنهاد می کنند

بله کاملا درست است البته تشویق به حشره خواری هم در راستای ایجاد ترس بین مردم برای کنترل جمعیت جهان است ترس از نبود غذا برای جمعیت بیشتر و افزایش خانواده های تک فرزنده اما این کنترل جمعیت برای کشورها افریقایی و مسلمان وکشورهای که آنها می گویند درجه دوم یا نژاد پست است و در حال حاضر در بعضی کشورهای اروپایی تشویق به فرزند آوری می شود در اسراییل برای تشویق به فرزند آوری جایزه به خانواده ها می دهند چون آنها خوب میدانند که یکی از مولفه های قدرت جمعیت است

درسند NSSM200  امنیت ملی آمریکا سال ۱۹۷۴جمله معروف هنری کسینجر آمده: با نفت دولت ها را کنترل میکنیم با غذا ملت ها را:  کاملا مشخص است که آنها در حال اجرای پروژه کنترل جمعیت جهان  با غذا هستند .

در قرآن و احادیث هم آمده  که غذا عامل اصلی سلامت بدن است وقتی غذا تغییر کند صنعتی و شیمیایی شود سلامت مردم را تهدید می کند استان گیلان آمار پایین زاد و  ولد و رتبه بالایی در نازایی و سرطان در کشور را دارد من ریشه این اتفاق را در سموم  و کود های شیمیایی و تغییر سبک زندگی و تخریب سبک زندگی سالم می دانم که روز به روز سموم و علف کش های شیمیایی بیشتری در مزارع گیلان استفاده می شود متاسفانه کشاورزان می گویند برای مقابله با علف های هرز راهی جز استفاده از علف کش های شیمیایی نیست در صورتی که خیلی از مقالات علمی نشان میدهد که این سموم باعث افزایش ناباروری و کاهش اسپرم مردان و کاهش تخمک در زن ها میشود و باعث عقیم شدن میشود و در نهایت سرطان . هیچ کس مخالف استفاده از علوم و فناوری نوین برای پیشرفت در کشاورزی نیست ولی باید از علم به درستی استفاده کرد .

راه حلی هم برای استفاده نکردن از سموم هست؟

بله در حال حاضر دنیا به کشاورزی به نام اگرو اکولوژیک رسیده یعنی کشاورزی منطبق با طبیعت که در آن استفاده از سموم به حداقل رسیده و انواع روش های کنترل بیولوژیک آفات وجود دارد ولی متاسفانه چون استفاده از سم و علف کش های شیمیایی راحت تر است و کشاورزان آموزش کافی ندیده اند از سموم خطرناک استفاده می کنند ولی خوشبختانه حرکت های خوبی برای کشاورزی سالم و ارگانیک و غیر تراریخته شروع شده. تکرار میکنم کسی با علم و پیشرفت علمی مشکلی ندارد اما علمی که به کمک بشر بیاید نه علمی که باعث نابودی بشر شود با علم شیمی و فیزیک هم می توان به مردم کمک کرد هم میتوان بمب اتمی و شیمیایی و میکروبی ساخت باید مراقب باشیم قربانی مافیاهای سموم شیمیایی و تراریخته نشویم

ضررهای محصولات تراریخته چیست؟

ضررهایش ثابت شده است یک آسیب به سلامت انسان دو آسیب به محیط زیست سه نابودی بذرهای بومی و ذخایر ژنتیک کشور ما

اگر ضرر تراریخته ثابت شده است پس چطور رسانه ها غربی در مقابل این شرکتها تقریبا ساکت اند و به ندرت صدا اعتراض آنها را میشنویم ؟

البته ساکت نیستند مطالب بسیاری در خطرات تراریخته منتشر می کنند ولی توجه کنید که اکثر رسانه های مهم غربی تحت کنترل سرمایه داران و مالکان رسانه ای هستند و توجه کنید که میزان فروش علف کش رانداب کمپانی مونسنتکو در سال  گذشته بالغ بر پنج میلیارد دلار بوده است  پس مشخص است چرا این کمپانی از رانداب تمام قد دفاع می کند.

اخیرا مقاله ای در گاردین منتشر شد که نشان میداد این کمپانی یک مرکز اطلاعاتی تاسیس کرده و هر شخصی چه روزنامه نگار چه دانشمند بخواهد در مورد تراریخته و خطراتش به مردم اگاهی بدهد را یا با اغوا یا رشوه یا تهدید یا تهمت  ساکت می کند البته در ایران هم سرکردگان تراریخته با دانشمندان منتقد دقیقا همین برخورد را می کنند

البته خبر خوب اینکه ملت ها بیدار شده اند و سال گذشته تا کنون حدود ۱۸ هزار شکایت از کمپانی منفور تراریخته مونسانتو آمریکا به دادگاه ارائه شده که  مورد حکم صادر شده ومونسانتو به بیش از ۲ میلیارد دلار پرداخت جریمه به مبتلایان سرطان از علف کش گلایفوسایت محکوم شده کشاورزان گیلانی باید دقت کنند چون متاسفانه خیلی از این علف کش سرطان زا استفاده می کنند .

جالب است بدانید سویس که خودش دومین کمپانی تراریخته  دنیا را دارد  کشت محصولات تراریخته را به مدت ۱۱۵ سال در کشور خودش ممنوع کرده است بعد عده ای دانش آموخته مرکز تحقیقات برنج در فیلیپین قصد دارند ایران را تراریخته کنند.

این مافیا در ایران هم نفوذ دارند؟

بله متاسفانه مافیای تراریخته در ایران هم نفوذ دارد و ما واردات گسترده تراریخته ها را در حدود  پنج تا هفت  میلیارد دلار داریم که البته بیشتر برای نهاده های دامی و روغن های نباتی است.

در سازمان غذا و دارو  افرادی طرفدار تراریخته بودند وقتی انجا فاسد باشد چه اتفاقی برای سلامت جامعه  ما می افتد خوشبختانه وزیر جدید تعدادی از این افراد را برکنار کرد متاسفانه وزیر  قبلی بهداشت با این افراد همسو بود البته وزارت های بهداشت و علوم و سازمان محیط زیست از طرفداران اصلی تراریخته هستند که مایه تاسف است.

از طرفی وزارت صمت  هم از امریکا سویا تراریخه وارد کرده؟ دشمنی که دارو به ما نمی دهد چطور به ما سویای تراریخته را به راحتی می دهد آدم عاقل باید به این موضوع شک کند  که دشمنی که غذا و دارو را تحریم کرده چرا چند چیز را تحریم نکرده ، دخانیات، لوازم آرایشی و تراریخته یعنی هر چه بیماریزاست اشکالی ندارد؟؟؟ خوب دقت کنید

از کجا بفهمیم محصولی تراریخته است؟

مردم قدرت تشخیص در این زمینه را ندارد برای مثال ذرت تراریخته و غیر تراریخته کاملا شبیه هم است هیچ راهی غیر از برچسب زنی تراریخته نیست.

مطالبه گری که ما در این سالها در مورد این موضوع انجام دادیم خدا روشکر برچسب زدن محصولات تراریخته اجباری شده است و باید همه این قانون را رعایت کنند

راه دیگر بردن نمونه به ازمایشگاه است که برای عموم مردم مقدور نیست پس در صورتی که محصول بدون پرچسب دیدند از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و دانشگاه های علوم پزشکی و غذا و دارو پیگیری کنند. متاسفانه برچسب زنی اخیرا ضعیف شده در صورتی که از اردیبهشت سال گذشته ابلاغ شده و موظف اند آن را انجام دهند سازمان های نظارتی و قوه قضاییه باید ورود پیدا کند چرا قانون اجرا نمیشود؟ خود مردم هم باید از حقوق خود دفاع کنند یکی حق دانستن که چه مواد غذایی تراریخته است؟ حق دوم حق انتخاب است یعنی من حق دارم تراریخته را بخرم یا نخرم و از نمایندگان خود بخواهند پیگیر موضوع برچسب زنی محصولات تراریخته باشند چون تنها راهی که مردم بدانند تراریخته چیست نصب برچسب تراریخته است

در کشور برنج تراریخته کشت می شود؟

خیر تا انجا که گروه ما برسی کرده آخرین کشت برنج تراریخته در استان گلستان بوده در سال ۱۳۹۴ ولی از آن به بعد کشت برنج تراریخته ممنوع است.

البته سال ۹۴ یک پایان نامه ارشد در بخش ژنتیک  دانشگاه گیلان کار شد که ادعا کرد بخشی از برنج های وارداتی تراریخته است درصدی که اعلام کرده بود خیلی بالا بود یعنی گفته بود ۴۸ درصد برنج هایی که آزمایش کرده یعنی از ۳۲ نمونه که از استان البرز از فروشگاه ها جمع کرده بود نیمی تراریخته باشد کمی عجیب است احتمالا در چاپ اعداد اشتباه شده (این مقاله اینجا هست می توانید ببینید)

https://bit.ly/2XdOWRq

اما توجه کنید ممکن است در نقطه ای به صورت پنهانی این  کار صورت بگیرد که اطلاعی از آن در دست نیست این کار همانند قاچاق است و مشخص نیست البته مافیای تراریخته به شدت دنبال تراریخته کردن کشاورزی به خصوص برنج در گیلان است بنابراین کشاورزان برنج کار بسیار مراقب باشند بذر یا جو مشکوک از کسی دریافت نکنند .

آیا تراریخته  باعث افزایش محصول کشاورزی می شود؟

متاسفانه این هم از دروغ های مافیای تراریخته است آمار نشان می دهد تراریخته افزایش تولید ندارد مرکز تحقیقات برنج کشور دو نوع برنج جدید اصلاح ژنتیک شده  ارایه داده که تولید محصول کشاورزان را  بیشتر می کند و زیان های تراریخته هم ندارد و امسال در مازندران کشت شد و خیلی راضی بوده اند.

حتما  سموم  و کودهای شیمیایی در مناطق دیگر کشور ما هم استفاده میشود پس چرا در گیلان تا این حد مخرب بوده؟

افزایش استفاده از سم های در استان گیلان افت کش علف کش ها و… تبدیل به بزرگترین تهدید برای سلامتی مردم گیلان شده زیرا استان گیلان اقلیم متفاوتی با کرمان و… دارد کشاورزی در گیلان و مازندران در بستر آب قراردارد سم داخل خاک نمی ماند جذب آب می شود و همراه آب به منابع آبی زیر زمینی نفوذ می کند حاصلش میشود چیزی که ما امروز در  استانهای گیلان و مازندان شاهد هستیم.

حامیان تراریخته ادعا می کنند استفاده از بذرهای تراریخته باعث استفاده کمتر از سموم  و آفت کش ها میشود این ادا تا چه حد صحیح است؟

متاسفانه این هم خلاف واقع است  مقالات و گزارشات علمی و آماری که در امریکا منتشر شده نشان می دهد در سالها اخیر استفاده  از سموم آفت کش در آنجا افزایش پیدا کرده در مقابل در اروپا که استفاده ازبذرهای تراریخنه ممنوع است شاهد کاهش استفاده از افت کش ها بودیم چون آفات به مرور زمان خود را در مقابل افت کش ها مقاوم تر می کنند در نتیجه باید یا مقدار سم را افزایش داد یا خود کمپانی ها قدرت سموم را افزایش می دهند و یا سموم جدید می سازند. این هم تجارت عظیمی است مثل صنعت ویروس کش سازی که خودشان ویروس های رایانه ای می سازند بعد برای مقابله آنتی ویروس می فروشند تجارت کثیفی است.

گفتید برنج تراریخته در کشور تولید نمی شود اما  دیگر محصولات چطور؟

تا جایی که منابع رسمی گزارش می کنند هیچ بذر تراریخته ای بطور رسمی توسط وزارت کشاورزی به کشاورزان داده نشده و هیچ مصول تراریخته ای در خاک کشورکشت نمی شود و هر چه هست وارداتی است که شامل سویا، ذرت، کلزا، کانولا و پنبه تراریخته و البته روغن های نباتی است پس مردم فعلا خیالشان راحت باشد محصولاتی که در خاک ایران کشت می شود هیچکدام تراریخته نیست البته اصلاح شده هستند ولی تراریخته خیر.

ولی متاسفانه سرکردگان تراریخته اقدام به کشت محدود پنبه تراریخته بذر خارجی در برخی نقاط جهت تهیه بذر  کرده اند

صحبت دارید که جا مانده بفرمایید؟

همه باید در این موضوع و اگاهی و مطالبه گری عمومی مشارکت کنند از معلمان روزنامه نگاران صداو سیما و حتی علما و روحانیت و ائمه جمعه و جماعات در مساجد از شهرهای بزرگ تا روستاهای گیلان و هر کسی که صاحب رسانه است باید مردم کشورمان را از این تهدید باخبرکنند و مطالبه گری برای اینکه با اصلاح سبک زندگی و رونق تولید محصولات سالم و ارگنیک ،تغذیه سالم ، باید خوردن غذای سالم در جامعه توسعه یابد تا سلامتی توسعه یابد

ایران میتواند چند برابر نیاز خود تولیدات کشاورزی داشته باشد. ضعف مدیریتی باعث اوضاع نامناسب کشاورزی و وضعیت اقتصادی بد برای کشاورز شده است هیچ حمایت جدی و واقعی از کشاورزان زحمت کش و تولید کنندگان اصلی غذای کشور نمی شود. به سم فروش یارانه میدهند به کشاورز نه  و این می شود که کشاورز زمین کشاورزی  را می فروشد و زمین های کشاورزی به ویلا تبدیل می شوند.

با مدیریت درست می توان هم نیاز داخلی ما در تمام کالاهای اساسی تولید کرد هم صادرات داشت هم جلوی از بین بردن زمین های کشاورزی را گرفت  مدیریت صحیح جلو همه این مشکلات را خواهد گرفت و نتیجه کار سلامت مردم  ایران و اشتغال مردم خواهد بود.

متاسفانه برخی مدیران ناتوان چون خودشان قادر به مدیریت تولید نیستند با خود کفایی ملی محصولات استراتژیک مخالفت می کنند مثل عیسی کلانتری رئیس محیط زیست و معاون فراری او کاوه مدنی.

ما طرح ملی توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک غیر تراریخته ( از مزرعه تا سفره را سال ۹۷) پیشنهاد کردیم بیایید دست در دست هم رونق تولید مصولات سالم را کار کنیم و فرهنگ تولید محصولات سالم غذایی، تغذیه سالم، کاهش مصرف سم وعلف کش و کود شیمیایی و حمایت واقعی از کشاورزان استان و قطع دست واسطه ها و دلالان و قطه ید واردات چی ها و حمایت از ارقام پر محصول و خوب ایرانی بجای تراریخته کردن کشور.

ما آماده ایم در هر جا که کشاورزان و مردم بخواهند دست در دست هم استان گیلان را به استان اول توسعه کشت مصولات سالم و ارگانیک تبدیل کنیم. والسلام

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.