کد خبر : 5578
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اکتبر 2022 - 18:46

جزییات ماجرای یکشنبه دانشگاه شریف چه بود؟

جزییات ماجرای یکشنبه دانشگاه شریف چه بود؟

تجمع دانشجویان شریف با برخی شعارهای چاله میدانی و دخالت پلیس و تهییج رسانه های معاند به تشنج کشیده شد.

به گزارش بهجت خبر، روایت یکی از دانشجویان حاضر در دانشگاه: تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف با تحریک رسانه‌های معاند، بعدازظهر امروز در این دانشگاه اقدام به تجمع و سردادن شعارهای ساختارشکنانه کردند.

ساعت ۱۵. جمعیت کم کم در حال شکل گرفتن است. در محوطه جلوی دانشکده کامپیوتر حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان که در تجمعی حاضر شده‌اند که توسط گروه یا تشکل خاصی تشکیل نشده و مشخص نیست ترتیب دهندگان آن چه کسانی هستند. هدف تجمع در پوستر آن اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و بازداشت دانشجویان شریفی که پس از دو تجمع اخیر بازداشت شده بودند بیان شده بود. دانشجویان با شعارهای زن زندگی آزادی و خواندن سرود یار دبستانی من حرکت خود را در خیابان‌های دانشگاه آغاز می‌کنند و نهایتاً در جلوی سردر دانشگاه مستقر می‌شوند. تعدادی از اساتید نیز در جلوی سردر شاهد صحنه‌ی اعتراضات هستند. دکتر شمس الهی، دکتر تقوی، دکتر آزادگان، دکتر افشین و دکتر ابوالحسنی از جمله اساتید حاضر در صحنه هستند. شعارهای غالب دانشجویان «زن زندگی آزادی»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «آزادی آزادی آزادی» است.

ساعت ۱۶. شعارها کم کم رادیکال شده و تغییر ماهیت می‌دهند. این بار صحبت از مهسا امینی یا بازداشت دانشجویان شریفی نیست و پیکان شعارها به سمت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نشانه گرفته شده است. اندک اندک شعارهای اعتراضی جای خود را به توهین‌های وقاحت‌آمیز و هتاکی و فحاشی می‌دهند. این جنس توهین‌های وقیحانه در شریف بی‌سابقه است و این حجم و جنس از هتاکی و فحاشی را پیش از این صرفاً در برخی استادیوم‌ها شاهد بوده ایم. با تعویض جنس شعارها گروهی دیگر از دانشجویان در واکنش به فحاشی‌ها از مسجد دانشگاه به سمت سردر حرکت می‌کنند. جمعیت طرف مقابل چند دقیقه‌ای به فحاشی و هتاکی ادامه می‌دهد و در این سمت دانشجویانی که از مسجد آمده‌اند سکوت اختیار کرده‌اند. با ادامه‌دار بودن شعارها سکوت دانشجویان می‌شکند و با شعارهای جانم فدای رهبر و خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است صدای خود را به طرف مقابل می‌رسانند. بعضاً بطری‌های آب و دیگر اشیا به سمت دانشجویانی که از مسجد آمده‌اند پرتاب می‌شود. حراست دانشگاه سعی می‌کند بین دو گروه حائل شود تا درگیری فیزیکی رخ ندهد. یکی از دانشجویان هتاک مشتی به صورت یکی از دانشجویان طرف مقابل زده و در مرز دو گروه درگیری رخ می‌دهد. از جمعیت گروه هتاکان با رادیکال شدن شعارها کاسته می‌شود.

ساعت ۱۶:۳۰. گروهی که اقدام به هتاکی و فحاشی کرده بودند از خیابان شرقی دانشگاه به سمت درب شمال حرکت می‌کنند. گروه دانشجویان حزب اللهی اما همچنان در سردر حاضر هستند. مسئول سابق بسیج دانشجویی به دانشجویان تاکید می‌کند که به دنبال درگیری فیزیکی نیستند و حتی با شعارهای «زن زندگی آزادی» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» همراه است اما آنجا که کار به توهین به انقلاب و رهبری کشیده می‌شود ما نیز با شعار درخور پاسخ خواهیم داد. همچنین از رویکرد منفعلانه اساتید نسبت به تجمعات انتقاد کرده و از یکی از اساتید حاضر در صحنه درخواست می‌کند تا با روایت صحیح آنچه اتفاق افتاده اجازه ندهند روایتهای دروغین در فضای مجازی جولان دهند.

ساعت ۱۷. تجمعات تقریباً به پایان رسیده و دانشجوها قصد خروج از دانشگاه کرده‌اند. درب جنوبی دانشگاه که همان سردر دانشگاه است بسته است. دانشجویانی که از سردر و پس از پایان تجمعات و هتاکی‌ها به درب شمالی آمده‌اند و سایر دانشجویان در درب شمالی متوقف شده‌اند. نیروهای امنیتی لباس شخصی به همراه دو دستگاه ون و نیروهای انتظامی پلیس در درب شمالی دانشگاه مستقر هستند. دانشجویان همچنان به هتاکی و فحاشی ادامه می‌دهند و درگیری‌هایی در درب شمالی رخ می‌دهد و با اسلحه پینت بال به سمت دانشجوها چند گلوله پینت بال شلیک می‌شود. پس از این اتفاق دانشجویان دست از هتک حرمت می‌کشند. تعدادی از اساتید برای کمک به تأمین امنیت دانشجویان به درب شمالی آمده‌اند. معاون دانشجویی دانشگاه درصدد تدارک اتوبوس برای انتقال دانشجویان به خوابگاه است. نیروهای حراست با بستن دربهای دانشگاه از ورود نیروهای بیرون دانشگاه به داخل دانشگاه جلوگیری کرده‌اند.

ساعت ۱۸:۳۰. گروهی از دانشجویان بواسطه زنجیر حائلی که به کمک اساتید تشکیل شده به سمت دانشکده مدیریت حرکت کرده و گروهی نیز به پارکینگ می‌روند. در این بین برخی از دانشجویان با برخورد تند نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند و درگیری‌هایی در این بین رخ می‌دهد که ظاهراً با اسلحه پینت‌بال به دانشجویانی که قصد جلوگیری از بازداشت رفقایشان را داشتند شلیک شده است. تعدادی از نیروهای انتظامی در پارکینگ شریف مستقر بوده و اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و بنا به برخی نقل‌ها تیر ساچمه‌ای کرده‌اند. با مشاهده نیروهای حاضر در پارکینگ گروهی از دانشجویان به درب شمالی برمیگردند. درب جنوبی دانشگاه به طور متناوب باز و بسته می‌شود و دانشجویان گروه گروه خارج می‌شوند. وزیر علوم وارد دانشگاه شریف شده و به سالن جباری می‌رود تا با دانشجویان گفت و گو کند و با نیروهای مستقر در حوالی دانشگاه نیز وارد دیالوگ می‌شود. برخی از دانشجویان هتاک با فحاشی و بی ادبی با تلاش‌های وزیر برای ارام کردن فضا، برخورد می‌کنند. نکته عجیب و قابل تأمل اینکه شبکه سعودی ایران اینترنشال بطور زنده ماجرا را پوشش می‌دهد!

نیروهای بیرون دانشگاه کمی از درب‌ها فاصله می‌گیرند و با صحبت‌های وزیر فضا آرام‌تر می‌شود. امکان خروج از دانشگاه فراهم شده است و برخی دانشجویان خارج می‌شوند اما عده‌ای نگران هستند و در دانشگاه می‌مانند. دانشجویان گروه گروه به کمک اتوبوس و ون‌هایی که توسط دانشگاه تدارک دیده شده به سمت خوابگاه روانه می‌شوند. تعدادی از اساتید دانشجویان را تا خوابگاه همراهی می‌کنند.

ساعت ۲۱:۳۰. با فراخوانی که توسط رسانه‌های معاند داده شده مردم در دو درب دانشگاه تجمع کرده‌اند. گروهی از نیروهای انتظامی با شلیک گاز اشک آور و تیر هوایی گروه‌های حاضر را متفرق می‌کنند. دانشگاه تقریباً خالی از دانشجو شده است و جوی آرام دارد. خودروهای در حال عبور از خیابان آزادی با صدای بوق از جلوی دانشگاه عبور می‌کنند. نیروهای انتظامی برای جلوگیری از تجمع در دربهای دانشگاه حاضر هستند.

سوالی که جای تأمل و بررسی دارد آن است که چه کسانی با نفوذ در صف دانشجویان و سردادن شعارهای چاله میدانی، تجمع اعتراضی را لوث کردند؟

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.