کد خبر : 5969
تاریخ انتشار : جمعه 5 می 2023 - 23:47

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی:

مهدیه اصفهانی نژاد

میزان تحقق سهمیه اشتغال فومن در سال ۱۴۰۱ صدوسیزده درصد بوده است

میزان تحقق سهمیه اشتغال فومن در سال ۱۴۰۱ صدوسیزده درصد بوده است
همزمان با فرارسیدن هفته کار و کارگر به سراغ رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی رفتیم و دقایقی با او به گفتگو نشستیم که وی به خبرنگار ما در رابطه با وضعیت اشتغال گفت: میزان تحقق سهمیه اشتغال فومن در سال ۱۴۰۱ صدوسیزده درصد بوده است.

به گزارش بهجت خبر؛ همزمان با فرارسیدن هفته کار و کارگر به سراغ رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی رفتیم و دقایقی با او به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگو به شرح ذیل می باشد:

– با سلام لطفا خودتان را معرفی نموده و بفرمایید از چه زمانی مسئولیت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فومن را به عهده گرفته اید؟

باسلام و عرض ادب ضمن تبریک هفته کار و کارگر، حجت عموی فومنی هستم متولد ۱۳۶۵ در فومن، حدود ۱۵ سال سابقه کار دارم، ۲۶ماه رییس اداره شهرستان شفت بودم و از اسفند سال ۱۴۰۱ مسئولیت اداره تعاون کارورفاه اجتماعی شهرستان فومن را به عهده دارم.

-جناب حجت عموی فومنی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی چگونه شکل گرفت و حیطه فعالیت های آن چیست؟

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، متشکل از وزارت تعاون سابق، وزارت کار و امور اجتماعی سابق است که در سال ۱۳۹۰ ادغام و به نام وزارت “تعاون، کار و رفاه اجتماعی” نامگذاری گردید.

این اداره نظارت بر اجرای قانون کار و قانون بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد که اهم فعالیت های آن، به شرح ذیل می باشد.

۱-واحد تعاون: تشکیل شرکتهای تعاونی و نظارت های قانونی برشرکتهای تعاونی، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با وظایف تعاونی ها که که توسط اداره انجام میشود.

۲ -واحد روابط کار: که وظیفه رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما، مشاوره در زمینه حقوق و تکالیف مرتبط با کار ، تشکیل پرونده بیمه بیکاری، تشکیل شورای اسلامی کار، نماینده کارگر درکارگاه ها و تشکیل انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی را به عهده دارد.

۳-واحد خدمات اشتغال وکارآفرینی: که وظیفه بررسی وضعیت اشتغال کارگاه ها، هماهنگی برگزاری کارگروه اشتغال و توسعه شهرستان، پیگیری وضعیت اتباع خارجی شاغل در کارگاه ها، توسعه مشاغل خانگی، نظارت بر فعالیت کاریابی ها، شناسایی سرمایه گذاران، کارآفرینان و کارفرمایان شهرستان و معرفی پتانسیل ها و توانمندی های بالقوه شهرستان به آنان.

۴-واحد اموراجتماعی: که وظیفه نظارت به امور فرهنگی و رفاهی کارگران از قبیل برگزاری دوره های آموزشی (عفاف وحجاب، مهارتهای زندگی، ترک اعتیاد، سلامت و روان)

ب: پیگیری مسایل ورزشی کارگران

ج: برگزاری مسابقات قرآن در کارگاه ها

د:نظارت بر نمازخانه ی کارخانجات

ه: تشکیل خانه های بهداشت کارگری

و: شناسایی و ثبت نام و انتخاب کارگر و کارآفرینان نمونه

ز: پیگیری بیمه های تکمیلی، تسهیلات رفاهی و مسکن کارگران را به عهده دارد.

۵- واحد بازرسی کار: که وظایف مختلفی به عهده دارد، از جمله: نظارت بر ایمنی و بهداشت کار در کارگاه ها، رسیدگی به حوادث ناشی از کار، بررسی پرونده های مشاغل سخت وزیان آور، پیگیری حقوقی و قضایی و برخورد با کارفرمایان متخلف از قانون کار، بازرسی مستمر و موردی از کارگاه ها، آموزش مسایل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران و کارفرمایان که در معرض صدمات و خطرات ناشی ازکار قرار دارد

– نقش اداره کار در حمایت از مشاغل مختلف چیست؟

این اداره با بازرسی مستمر از کارگاه ها و نظارت مستقیم، از نزدیک مشاغل را زیر نظر داشته و با تشکیل کارگروه اشتغال، مسایل و مشکلات کارگران و کارفرمایان را پیگیری نموده و اقدامات لازم را در پایداری مشاغل از طریق پیگیری و رفع مشکلات کارفرمایان و حمایت از کارگرانی که کارگاه آنان دچار مشکل و یا آسیب گردیده است،  به عمل می آورد.

-یکی از وظایف اداره کار، رسیدگی به شکایات ما بین کارگران و کارفرمایان است. چه تعداد پرونده در این زمینه بررسی شده است؟

تعداد پرونده های رسیدگی شده جهت رفع اختلافات بین کارگر وکارفرما در سال قبل ۴۴۴ فقره پرونده تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است در هیات حل اختلاف(تجدید نظر) پرونده های دو شهرستان صومعه سرا و شفت هم در اداره شهرستان فومن مورد بررسی قرار می گیرد.

-در حال حاضر میزان اشتغال فومن چقدر بوده و نسبت آن به میانگین استان چگونه است؟

تنها مرجع اعلام نرخ اشتغال و نرخ بیکاری ومقایسه آن درسطح کشور واستان، “مرکز آمار ایران” می باشد که بطور فعلی آمار مورد نظر در سایت مرکز آمار ایران قرار می گیرد و هرگونه اظهار نظر و ارائه آمار غیر از مرکز آمار ایران غیر واقعی و غیر قابل اتکاء می باشد.

-وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال شهرستان فومن در سال گذشته چگونه بود؟
در سال۱۴۰۱ سهمیه شغل تعهد شده در شهرستان به میزان ۱۳۹۶شغل بود که در مجموع ۱۵۸۵شغل ایجاد شد که میزان تحقق آن ۱۱۳،۵درصد می‌باشد.
ضمنا” درخصوص پرداخت تسهیلات تبصره۱۶، تعداد ۳۰طرح با اعتبار ۵۳،۵میلیارد ریال در شهرستان به بانکها معرفی شد و به موجب آن، برای ۴۹نفر اشتغالزایی شد. در این میان، ۱۰طرح کارفرمایی با اعتبار ۴۳،۵میلیارد ریال و ۲۰طرح خوداشتغالی با اعتبار ۱۰میلیارد ریال به بانکهای عامل معرفی شد.
به گفته وی، در طرحهای مشاغل خانگی شهرستان در سال۱۴۰۱، از تعداد ۵۶پرونده معرفی شده به بانک، ۴۲مورد قادر به دریافت مجموع ۲،۷میلیارد تومان تسهیلات از بانکهای عامل شده‌اند.

_به عنوان متولی، نقش شرکت های تعاونی را در اقتصاد چگونه می دانید؟

همانگونه که مطلع هستید، اقتصاد ایران از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده که بخش “تعاون”، همان بخش خصوصی با نظارت دولت می باشد.

تعاونی ها، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد دارند و هدف گذاری و واگذاری ۲۵% اقتصاد ایران به بخش تعاونی، نمایانگر این نقش می باشد.

_حرف آخر:
آرزوی سلامتی و تندرستی برای همشهریانم و همچین آرزوی موفقیت دارم برای همه خدمتگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی ایران.
والسلام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.