کد خبر : 4716
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 22 آوریل 2021 - 16:22

کارآفرین ها بخوانند؛

توسعه کشت گل محمدی مرهون سودآوری چشمگیر آن

توسعه کشت گل محمدی مرهون سودآوری چشمگیر آن

توسعه روز افزون کشت گل محمدی در عرصه کشاورزی شهرستان شفت مرهون سازگاری، قناعت، کم هزینه بودن و سودآوری چشم گیر آن می باشد. با توجه با استقبال کشاورزان جهت فعالیت در زمینه گل محمدی لازم است قبل از احداث باغ به نکات فنی و آموزشی توجه نمایند.

به گزارش بهجت خبر؛ توسعه روز افزون کشت گل محمدی در عرصه کشاورزی شهرستان شفت مرهون سازگاری، قناعت، کم هزینه بودن و سودآوری چشم گیر آن می باشد. با توجه با استقبال کشاورزان جهت فعالیت در زمینه گل محمدی لازم است قبل از احداث باغ به نکات فنی و آموزشی توجه نمایند.

در آموزش ‌زیر مراحل کاشت تا برداشت گل محمدی از جمله نحوه کاشت، فاصله کاشت، کشت مخلوط، کوددهی، آفت و بیماری، مبارزه با علف های هرز، هرس و قسمت های مورد استفاده گل، شرح داده شده است:
کاشت
جهت احداث باغ ابتدا بایستی اقدام به حفر گودال هایی به عمق و عرض ۵۰ سانتی متر نمود. درون گودال از کود حیوانی پوسیده به همراه خاک مزرعه پر کرده و نهال های کاشته شده را بلافاصله آبیاری نمود.
ساده ترین روش تکثیر، گل محمدی قلمه گیری و متداول ترین ترین روش تکثیر کشت پاجوش است. پاجوش های ریشه دار را معمولاً در فصل خواب گیاه از پایه مادری جدا و فوراً کشت می نمایند. گرچه گل محمدی می تواند در دامنه وسیعی از خاک ها به خوبی رشد کند اما بهترین عملکرد آن در خاک های زه کش دار با PH بین ۵/۶ تا ۵/۷ می باشد. کشت گل محمدی در مناطق کوهپایه ای و زمین های سنگلاخی و شیب دار هم امکان پذیر است.
فاصله کاشت
با توجه به اقلیم و ارتفاع منطقه، فاصله بین بوته ها روی ردیف ۲٫۵ و فاصله بین ردیف، ۳ متر در نظر گرفته می شود.
کشت مخلوط
نظر به اینکه تولید گل در گل محمدی در سالهای اول و دوم اقتصادی نیست میتوان از الگوی کشت مخلوط استفاده کرد. طبق تحقیقات انجام شده، کشت مخلوط گل محمدی و علوفه منجر به افزایش درآمد باغدار، کاهش علف های هرز و آفات گل محمدی ( شته ) می گردد. گل محمدی را می توان در الگوی کشت مخلوط با گیاهان یکساله مانند بابونه ، شنبلیله و گیاهان چند ساله مانند آویشن، زعفران، ترخون و گیاهان علوفه ای کشت کرد.
کوددهی
در کشت ارگانیک با توجه به آزمون خاک برای حفظ حاصلخیزی و افزایش عملکرد گل، استفاده از ۳۰ تن کود دامی در هکتار برای تقویت خاک باغ ضروری است. کود حیوانی مخلوط با خاک مزرعه قبل از کاشت در چاله ها ریخته می شود. در سالهای بعد نیز باید حدود ۵ تن کود دامی پوسیده در هکتار در اطراف درختچه ها توزیع شود.
آفت و بیماری ها
مهمترین آفات و بیماری سوسک سرشاخه خوار، شته و سفیدک سطحی می باشند ( حذف شاخه های آلوده و سوزاندن آن در خارج از باغ ضروری است )
مبارزه با علف های هرز
در کشت ارگانیک، مبارزه با علف های هرز باغ بایستی توسط کارگر و یا با استفاده از ماشین آلات ( کولتیواتور ) انجام گردد.
برداشت
زمان برداشت گل با توجه به اقلیم هر منطقه از اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد متفاوت می باشد. این مرحله حدود ۲۰ روز طول می کشد. مناسب ترین زمان برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و ترجیحاً در هوای خنک بامدادی ( از ساعت ۵ تا ۹ صبح ) بوده و بایستی هر چه سریعتر گل های برداشت شده به محل فرآوری منتقل تا از پژمردگی گلها جلوگیری شود.
هرس
هرس به منظور حذف شاخه های خشک، آفت زده، مزاحم و همچنین جهت جلوگیری از بوجود آمدن شاخه های بلند که برداشت را مشکل می کند انجام می گردد و موجب تداوم گل دهی در گیاه می شود. با افزایش سن گیاه ( از سال ۷ به بعد ) بوته را کف بر کرده که این امر منجر به ایجاد توازن و تنظیم رشد گیاه، تحریک و تولید پاجوش های قوی و متعدد در باغ می شود.

 

انتهای پیام

/عمار مومن زاده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.