کد خبر : 232
تاریخ انتشار : جمعه 30 آگوست 2019 - 14:27

یادداشت/آذین دخت جمالزاده؛

جنگ هیبریدی!

جنگ هیبریدی!
در مقابل تهدیدات هیبریدی باید محیط رشد تفرقه افکنی را ازبین برد، این عوامل که ریشه در تبعیض های قومی،مذهبی و فرهنگی دارند از عوامل مهمی است که کشور دشمن می تواند از آن استفاده کند باجلوگیری از این تفرقه ها و تاکید بر وحدت می توان جلوی چنین رخدادی را گرفت.

به گزارش بهجت خبر، جنگ هیبریدی به نوعی از جنگ اطلاق می شود که در آن یکی از طرف های درگیر ساختار نیروهای خود را به نوعی بهینه کرده که از ترکیب منابع موجود تاثیرات خود را برطرف مقابل بگذارد، ابهام و پیچییدگی از مهم ترین ویژگی های این شیوه جنگی است و به علت پیچیدگی و تنوع ابزارها تعریف واحدی از جنگ هیبریدی در دست نیست.
درگزارشی که از اجلاس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ منتشرشد الزامات جنگ هیبریدی در هشت مورد ذکر شد: دیپلماسی، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی ها و شورش های محلی، نیروهای نا منظم وچریکی، نیروهای ویژه، نیروی کلاسیک نظامی، جنگ اقتصادی و جنگ سایبری.
بنابراین هرگاه ترکیبی از مولفه های ذکرشده مورد استفاده قرار گیرد، جنگ هیبریدی در جریان است.
از اهداف این نوع جنگ سردرگم و مستاصل کردن کشور هدف، فرصت طلبی از نقاط ضعف اجتماعی، سیاسی و نظامی، تضعیف کشور مورد نظر به قبول تغییر سیاست کلان خود، نفوذ های اطلاعاتی به منظور مختل کردن جریان اطلاعاتی در کشور مورد نظر، حمله های تبلیغاتی و جنگ روانی علیه نظام سیاسی کشور مورد نظر و تضعیف قدرت نظامی کشور مورد هدف با ایجاد و گسترش گروه های تروریستی و چریکی برای جمله به آن کشور می باشد.
تفاوت جنگ هیبریدی و جنگ کلاسیک:
درجنگ هیبریدی ترکیبی از انواع جنگ درکنار هم دیده می شود و جنگ مستقیم جزیی از جنگ ترکیبی یا هیبریدی است.
درجنگ مستقیم تلفات جانی متداول است اما در جنگ هیبریدی احتمال دارد با پروپاگاندا فرهنگ یک کشور مورد هدف قرارگیرد یا در جنگ اقتصادی امکان دارد فقر، تورم و بیکاری فراگیر شود یا با حمله سایبری یکی از نهادهای کشور مورد هدف قرارگیرد.
جنس تلفات دراین جنگها تغییرکرده است
از تفاوت های اصلی جنگ هیبریدی با دیگر جنگ هااین است که در جنگ هیبریدی درچند زمینه مختلف و همزمان حمله به یک کشور صورت می گیرد، استفاده از ناآرامی ها و نارضایتی های موجود در یک کشور و ایجاد تنش و تفرقه در قومیت ها نیز از دیگر ویژِگی های این نوع جنگ هاست.
ابزارهای جنگ هیبریدی:
جنگ دیپلماتیک، نیروهای ویژه، نیروهای نامنظم وچریکی، جنگ های کلاسیک نظامی، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمله سایبری، جنگ اقتصادی،حمایت از آشوب داخلی
نمونه هایی از این نوع جنگ:
از مهم ترین جنگ های ترکیبی می توان به عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین که موجب الحاق کریمه به روسیه شد اشاره کرد، رهبران روسیه توانستند دراین جنگ به خوبی ترکیبی از جنگهای کلاسیک نظامی، اطلاعاتی، سایبری و دیپلماسی را مدیریت کنند.
جنگ ترکیبی دیگرکه حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی دراین نوع جنگ توانست در جنگ ۳۳روزه رژیم اشغالگر قدس را شکست دهد و نمونه دیگر جنگ ترکیبی اینکه رژیم اشغالگر قدس جنگ هیبریدی تمام عیاری علیه ایران،سوریه،عراق وحزب الله لبنان به راه انداخته است.
حمایت از آشوب سال ۸۸، حمایت از جنگ اقتصادی علیه ایران، جنگ دیپلماتیک با هدف انزوای جمهوری اسلامی ایران و استفاده از نیروهای ویژه درجهت ترور دانشمندان هسته ای از نمونه های آن است.
همچنین از دیگر نمونه ها محل تنازع قدرت ها قرار دادن سوریه توسط آمریکا اشاره کرد.
آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به‌دنبال ضربه به انقلاب بوده است و پس از امتحان کردن روش‌های مختلف به این نوع از جنگ ترکیبی یا هیبریدی روی آورده و به دنبال این اهداف است که با تکیه بر تنوع های قومی، مذهبی وفرهنگی تفرقه وشکاف در کشور ایجادکرده و درسطح داخلی کشور ایجاد مشکل کند، ایالات متحده در تلاش است جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدید و حامی تروریست معرفی کند و مانع از ارتباط ایران با سایر کشورهای منطقه شود تا بتواند به اهداف مورد نظرخود دست پیدا کند.ایران که در واقع در حال دفاع هیبریدی است نیز برای مواجه با این نوع از جنگ‌ها، توان خود را برای دفاع پرقدرت هیبریدی افزایش داده تا این تهدیدات را خنثی کند.
راهکارهای مقابله با جنگ هیبریدی:
در مقابل تهدیدات هیبریدی باید محیط رشد تفرقه افکنی را ازبین برد، این عوامل که ریشه در تبعیض های قومی،مذهبی و فرهنگی دارند از عوامل مهمی است که کشور دشمن می تواند از آن استفاده کند باجلوگیری از این تفرقه ها و تاکید بر وحدت می توان جلوی چنین رخدادی را گرفت.
در برابر تنوع تهدیدات باید تنوع راهبردها را دراختیار داشت تا در صورت لزوم با استفاده از یک ابزار یا چندابزار تهدید موجود را نابود و حتی به فرصت تبدیل کرد.
یک ایدئولوژی واحد و ترویج ایده های میهن پرستی با این هدف که جمعیت متنوع یک کشور از نظر تنوع قومی,مذهبی و فرهنگی را یکدست کند استفاده از راهکارهای بازدارنده است.
پیش‌بینی ناپذیری که از ویژگی های آن است بهترین راه مقابله با پیش بینی ناپذیری، سناریوسازی است.
دوران حال، دوران جنگ هیبریدی است که با پیشرفت فناوری و تکنولوژی امکان نقش آفرینی افراد و گروهای متعددی به وجود آورده، ورود افراد و گروهای مختلف و برهم ریختن نوع جنگ های قبلی که عمدتا کلاسیک نظامی بودند وبه وجود آمدن جنگ های مدرن باعث شده مرز روشنی بین صلح و جنگ نباشد، بنابراین بهترین راهکار در این زمان این است که قدرت شناسایی، تبیین و مقابله را داشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.