کد خبر : 6014
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آگوست 2023 - 0:05

آسیه جمالی گشتی

کاش هر شهری یک عمارت حاجیه بنی داشت

کاش هر شهری یک عمارت حاجیه بنی داشت

به گزارش بهجت خبر؛ وارد عمارت که می شوی باید کلاهت را محکم نگه داری، مبادا از سرت بیفتد. از کوچه و سنگفرش های قشنگ آن تا درب ورودی  بی نظیرش، محوطه اش را که دیگر نگویم برایتان… ورود که کردی متحیر می شوی، انتخاب برایت دشوار می شود،کجا بنشینی؟ توی حیاط یا داخل سالن

به گزارش بهجت خبر؛ وارد عمارت که می شوی باید کلاهت را محکم نگه داری، مبادا از سرت بیفتد.

از کوچه و سنگفرش های قشنگ آن تا درب ورودی  بی نظیرش، محوطه اش را که دیگر نگویم برایتان…

ورود که کردی متحیر می شوی، انتخاب برایت دشوار می شود،کجا بنشینی؟ توی حیاط یا داخل سالن پذیرایی و مهمانی؟ راهروی کناری یا سکوی زیر پنجره رنگارنگ؟!
از چهچه پرندگانی که در گوشه دیوار زیبایی صدایشان را به رخ می کشند، تا گلدانهای پرگل و رنگارنگ که عطرشان مشامت را پر می کنند، از عطر برنج دم کشیده گیلان که شمه ات را قلقلک می دهند تا بوی غذای محلی که با دستان ماهرترین آشپز شهر طبخ شده است، همه و همه آدمی را یک‌تنه سوق می دهد از کنار عمارت دست خالی عبور نکنی!
به هر طرف که بنگری یک اتاق با کلکسیونی از انواع لوازم خانه مانند سماور، قوری و کتری، دوربین عکاسی، استکان، نعلبکی، صفحه گرامافون حتی گواهینامه یک دوچرخه که قدمتی بالای صد ساله دارند و صدها جنس از لوازم خانه نظرت را جلب می کنند.


عمارت حاجیه بنی را نمی توان نوشت، باید دید. کاش هر شهری یک عمارت حاجیه بنی داشت.

مدیریت عمارت حاجیه بنی در یک نشست خبری از تعدادی از خبرنگاران شهرستان فومن تجلیل کرد.

حاجیه بنی کیست؟
حاجیه بنی مقیمی (ادهم) یکی از مالکین خوشنام و بانوی خیّر شهر در زمان خود بوده است. عمارت حاجیه بنی متعلق به ایشان بوده که به عنوان خانه مسکونی و اربابی به مدت ۲ سال از آن استفاده نموده است. این عمارت اولین خانه آجری در شهرفومن است.
در آن زمان به علت مشکلات مردم از نظر حقوقی که باید به مرکز استان مراجعه می کردند، حاجیه بنی تصمیم بر آن داشت تا جهت رفاه حال مردم ساختمان را در اختیار عدلیه (دادگستری) به مدت ۴۰ سال اجاره دهد. این عدلیه اولین عدلیه غرب گیلان بود. پس از آن حدود ۲۰ سال به اداره ثبت اسناد و املاک اجاره داده و به مدت ۲ دوره در اختیار یکی از نمایندگان وقت قرار گرفت.


سپس اولین مدرسه غیرانتفاعی دخترانه (راهنمایی نیکو)  به مدت ۲۰ سال در این مکان دایر گردید.
پس از آن توسط فرزند برادرزاده اش که فرزند خوانده اش بود(مرحومه اکرم ادهم فومنی) به نام مریم پوریحیی زاده فومنی با کمک همسر و فرزندش بازسازی شد تا با کوله باری از خاطرات خوب و خوش برای بازدیدکنندگان در شهر به یادگار بماند.
در نشست خبری خانم مریم پوریحیی زاده مدیریت عمارت در جمع خبرنگاران گفت: با تمام فراز و نشیب ها در حفظ عمارت کوشا هستیم.

وی با بیان اینکه در این عمارت خدمات فرهنگی ارزنده ای به مشتریان ارائه می شود، گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که در اینجا به آن پرداخته می شود ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای مردم است.
جوانانی که در این مکان مشغول به کارند فرصت اندیشیدن به عملی غیر از کار ندارند و این مهم برای ما مایه افتخار است که توانستیم جوانان را از بزهکاری و عمل های ناشایست دور کنیم.

زمانی که یک جوان از دستمایه خود با ذوق خرید می کند(البسه و لوازم دیگر را با دستمزد خود تهیه می کند) ما این ذوق را پرثمرترین و ارزشمندترین عمل در این عمارت می دانیم و به غیرت خود می بالیم.
خانم یحیی زاده در ادامه تصریح کرد: در طی این ۳ سال از تاسیس عمارت برای عده ای سکوی پرتاب بوده ایم. چرا که آنها ظرفیت و هنرشان را همین جا کشف کردند و این کشف توانمندی ها عامل اصلی پیشرفت شان بوده است. یعنی عمارت حاجیه بنی پله ای برای موفقیت های آنها بوده است و این موجب رضایتمندی و خوشحالی ماست.
مدیر عمارت حاجیه بنی در شهرستان فومن زمانی در این مکان تدریس می کرد و دانش آموختگان زیادی را پرورش می داد.

ایشان به موفقیت های شاگردانش اشاره کرد و افزود: دانش آموزانی که در مدرسه نیکو تحصیل کرده اند اکنون با عناوین مختلف در شهر زندگی می کنند و هر کدام دارای مهارت های مختلفی هستند که بنده به آنها افتخار می کنم.

وی در ادامه گفتگو به جذب توریست و گردشگر اشاره کرد و گفت: گردشگران به دنبال مکانی مناسب برای بهره بردن از سفر، عمارت حاجیه بنی را مورد عنایت قرار می دهند.
اینجا برای آنها مناسب ترین مکان است. عمارت حاجیه بنی کاملا سنتی است. تهیه و طبخ غذاهای محلی با خرید محصولات مردم این شهر شامل برنج، دوغ _کره محلی و دیگر خوراکی ها که حاصل دسترنج مردم نجیب شهر و روستاهای ماست انتخاب و ایده خوبی برای پذیرایی از مهمانان عمارت است.
در این مجموعه برای همه گروه های سنی کلاس های آموزشی با اساتید مجرب و برجسته تشکیل داده ایم.
این کلاس ها بطور روال در تمامی فصل ها دایر است. کافه کتاب فرهنگی هم مورد اقبال خوبی قرار گرفته است.

اکبری مدیریت عمارت حاجیه بنی ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار به اصحاب رسانه و خبر، یاد شهدای رسانه  به ویژه شهید صارمی را گرامی داشت و رسانه را بعنوان یکی از ارکان دموکراسی و بسیار اثرگذار در روح و روان آدمی دانست و به قلم و آنچه می نویسد اشاره کرد.

ایشان به مقام خبرنگار ارج نهاد و گفت: شما آنقدر ارزشمند و بزرگید که کلمات در وصف شما عاجز است. شما خود را از مردم دانسته و دغدغه های آنها را انعکاس می دهید. کار شما با هیچ عمل دیگری قابل قیاس نیست.
اکبری در ادامه در وصف هدف و عملکرد عمارت حاجیه بنی گفت: این عمارت از بدو تاسیس به کارهای فرهنگی و هنری طلیعه دار فرهنگ سازی فرهنگ اسلامی و اصیل ایرانی است.
وی به اهالی مطالعه و فرهنگ مژده داد بزودی دو اثر در قالب دو کتاب ارزشمند از عمارت رونمایی خواهد شد.
اکبری، حاجیه بنی را یکی از بانوان خیر و نیکوکار در یک قرن قبل معرفی کرد: این بانوی خیر اولین مدرسه پسرانه دوره دبیرستان به نام امیرکبیر را در محله شهر بیجار در ملک شخصی خود احداث نمود. همچنین در آن ملک اولین زمین فوتبال و ژاندارمری شهر اهدا می نماید. به خانواده های بی بضاعت حدودا ۲۰۰ خانوار اسکان دائم داده است.
ساخت مسجد شپول کنار، کانال آبرسانی مزارع، ساخت مسجد مهدیه شهر فومن، همچنین مشارکت در مرمت و بازسازی مساجد شهر بالامحله، پیرجلودار، جامع و سقاخانه از دیگر خدمات این بانوی ارجمند است.

از دیگر آثار فاخر او تشکیل کلاس ها و جلسات قرآنی با کمک روحانی حاج محمدعلی انشائی در منزل شخصی اش برای بانوان بوده که این کلاس ها اکنون پابرجاست.
در این عمارت سعی نمودیم کلاس های متنوع فرهنگی شامل نقاشی، خوشنویسی و … برگزار نمائیم.
حامی تیم فوتسال شهر بودیم و اکنون پس از ۶ سال فوتسال فومن با حمایت ها و پشتیبانی های ما مقابل تیم صومعه سرا به مقام قهرمانی دست یافت. و ما افتخار بر آن داریم که حامی دیگر رشته های ورزشی باشیم.
به فرموده رهبر انقلاب نگاه ما به ورزش باید نگاه فرهنگی باشد و در این عرصه پیشقدم باشیم. چرا که کار فرهنگی سبب آگاهی و روشنفکری مردم می گردد و هر چقدر آگاهی مردم بالاتر رود تعاملات اجتماعی مردم بیشتر و بهترخواهد شد.

به لطف خدا سعادتی نصیب ما شد که میزبان تیم سپاهان باشیم و به قهرمانی تیم از آنان تقدیر نمائیم.

اکبری در پایان افزود: حاجیه بنی در ۲۳ فروردین ۱۳۸۰ به دیار باقی شتافت و توسط آیت الله بهجت فومنی نماز گذارده شد و در بهشت معصومه واقع در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

از مدیران عمارت حاجیه بنی سرکار خانم پوریحیی زاده و همسرش مهندس اکبری و فرزندشان مهندس یاسین اکبری تشکر ویژه داریم.

از مسوول روابط عمومی عمارت حاجیه بنی سرکار خانم سمیه محبی شولمی به جهت هماهنگی و دعوت از خبرنگاران، تقدیر می گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.