کد خبر : 1390
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 دسامبر 2019 - 20:31

یادداشت/عبدالحسین احمدیان؛

ماجرا چه بود؟!

ماجرا چه بود؟!
به نظر شما اشهدی کلوچه فومن را تولید کرده به نام شهر خودش بعد بسته بندی کرده؟ اصلا امکانپذیر هست؟ اصلا کلوچه فومن قابلیت نگهداری دارد؟ معلوم است که نه! و حتما آن یک چیز دیگه ای هست که قابلیت نگهداری دارد پس چرا عجولانه قضاوت و اظهار نظر می کنیم.

به گزارش بهجت خبر، اول این نوشته را پاک کردم چون حرف حق بود و تلخ… همین ماجرای کلوچه ی صومعه سرا، چقدر زود و چقدر راحت زحمت تولید کننده آن را زیر سوال بردند، میشد بدون از نزدیک دیدن، فقط با کمی اندیشه متوجه گردید که حتما کلوچه ی فومن نیست و فرق دارد و اما سوال؛ کلوچه لاهیجان چند روز ماندگاری دارد؟ ماه ها، کلوچه فومن چند روز ماندگاری دارد؟ کمتر از یک روز!

به نظر شما اشهدی کلوچه فومن را تولید کرده به نام شهر خودش بعد بسته بندی کرده؟ اصلا امکانپذیر هست؟ اصلا کلوچه فومن قابلیت نگهداری دارد؟ معلوم است که نه! و حتما آن یک چیز دیگه ای هست که قابلیت نگهداری دارد
پس چرا عجولانه قضاوت و اظهار نظر می کنیم.

آیا اینکه ما تنبل و فشل و بی خلاقیت بودیم و نتوانستیم کلوچه فومن را به سمت عرضه ی صنعتی ببریم دلیل میشود که پیشرفت دیگران را نبینیم؟ دیگران نباید رشد کنند چون ما خسته ایم ، حوصله و انگیزه ی رشد نداریم؟
آیا این حسادت نیست؟ این کم بینی نیست؟
آیا تعصب بی جا و ناحق و غیر منصفانه اسمش عِرقِ وطنی هست؟ لابد گفتن حقیقت هم وطن فروشیست! نه آقا جان ۱۰ سال پیش یکی از دوستان بنده که در رشته ی صنایع غذایی تحصیل کرده بود دنبال این بود کلوچه فومن را صنعتی کند،  که مثل کلوچه لاهیجان بشود ماه ها نگهش داشت و تولید و عرضه ی صنعتی کرد. خب اینکار موجب اشتغال زایی و فروش بیشتر کلوچه در مقیاس کشوری میشد و حتی به صادرات هم میشد پرداخت. اما توسط صنف، کلوچه پزان و سرمایه گذار از او حمایتی نشد. اوهم منصرف شد.
حالا بماند که همانطور که ما از هیج کدام از ظرفیت های اقتصادی شهر به شایستگی استفاده نکرده ایم از ظرفیت کلوچه سنتی شهرمان که میراث ما هست هم نه تنها استفاده نکردیم بلکه با کج سلیقگی و ول انگاری تخریبش هم کردیم و امروز میبینیم نسبت به آنچیز که به آن بی تفاوت بودیم دیگران چطور برای خلق چیزی مشابه آن زحمت میکشند.
بگذریم، جا دارد تبریک بگویم به صومعه سرایی ها که اشهدی را توی شهر خودشان دارند، به مجموعه ی اشهدی تبریک میگویم، میدانم آسان بدست نیامده و زحمت زیادی براش کشیدند. خدا قوت. خیلی مشتاقم طعمش را تجربه کنم. حتما مثل همیشه خوب هست. و همچنین همین که ناخواسته تلنگری به ما شدند تا مُتنبِّه بشویم که چه میراث ارزشمندی نزد ما هست که از آن غافلیم و باید برایش فکری بکنیم خودش خیر و برکت هست، ان شا الله برای مجموعه اشهدی و صومعه سرایی ها هم تولیدشون پر از خیر و برکت باشه.
و اینکه فرمودند سوغات صومعه سرا، خب سوغات یک شهر چیزی نیست که یک نفر تعیین کند و به دیگران بقبولاند ، باید دید مردم میپذیرند آن محصول را به سوغات ببرند یا خیر. یقینا نیاز به همراهی شهروندان و همکاران دارد. از طرفی نمی تواند انحصارا توسط یک تولیدی عرضه بشود. فرمولاسیون و نحوه ی تولیدش را باید در اختیار همه قرار بدهند تا آن محصول همه جا با نام سوغات اون شهر قابل خرید باشد که نمیدانم مجموعه اشهدی حاضر اند اینکار را رایگان انجام بدند یا خیر.
در هر صورت قدم بزرگی برداشتند که باید به آنها صمیمانه تبریک گفت و ان شا الله هر روز ببینیم گوشه گوشه ی این کشار در پیشرفت با هم در یک رقابت شیرین و دلچسب اند.
یا علی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.