کد خبر : 1414
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 31 دسامبر 2019 - 15:42

فضای مجازی حقیقی‌ترین بستر زندگی امروز /شبکه ملی اطلاعات؛ ابزار توسعه سیاسی و اقتصادی کشور

فضای مجازی  حقیقی‌ترین بستر زندگی امروز /شبکه ملی اطلاعات؛ ابزار توسعه سیاسی و اقتصادی کشور
مدرس و کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی باید به ارتقای دانش و بینش عموم مردم در همه حوزه‌ها کمک کند، متذکر شد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین ابزار برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور است.

به گزارش بهجت خبر

سجاد ستوده  کارشناس فضای مجازی، فضای مجازی را حقیقی‌ترین بستر زندگی امروز دانست و اظهار کرد: فضای مجازی ار فضای حقیقی زندگی ما بزرگتر و گسترده‌تر شده و نمی‌توانیم با نادیده گرفتن فضای مجازی کنش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

وی کنش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را نیازمند پیوست فضای مجازی دانست و افزود: فضای مجازی فرازمانی و فرامکانی است و همین ویژگی باعث می‌شود در انتقال اخبار و اطلاعات سهولت داشته باشیم. همچنین با فراگیری فضای مجازی مواجه هستیم.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در دهه اخیر کاربران ایرانی فضای مجازی از چهار میلیون نفر به ۷۲ میلیون نفر رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۸ درصد بوده و از حالت کاربر رایانه‌محور به انسان آنلاین رسیده‌ایم و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گوشی تلفن همراه شده است.

ستوده با اشاره به سرعت بالای انتقال اخبار و اطلاعات در فضای مجازی، عنوان کرد: هر کاری در حوزه فضای حقیقی باید مبتنی بر یک پیوست فضای مجازی باشد. امروزه رسانه‌ها با استفاده از فضای مجازی اقدام به تسخیر اذهان و قلوب کرده‌اند.

وی فضای مجازی را بستر تسخیر اذهان و قلوب دانست و یادآور شد: مالک فضای مجازی مالک اذهان و قلوب است و می‌تواند مخاطب را به مسیر مورد نظر راهنمایی کند لذا فضای مجازی دارای اهمیت ویژه است.

این کارشناس فضای مجازی، با بیان اینکه فضای مجازی علاوه بر تغییر سبک زندگی به رخدادهای اجتماعی و سیاسی و حتی طبیعی جهت می‌دهد، گفت: فضای مجازی بر خلاف رسانه‌های سنتی تعاملی است و مخاطبان می‌توانند نظرات خود را بیان کنند لذا فضای مجازی مخاطب‌محور است و مردم در رسانه‌های نوین حق انتخاب دارند.

ستوده با اشاره به سرعت فضای مجازی در خلق خبر، خاطرنشان کرد:‌ انسانی که در لحظه به اخبار و اطلاعات دسترسی دارد نیازمند آموزش است لذا آموزش سواد فضای مجازی تنهاترین و اصلی‌ترین راه آگاه‌سازی جامعه است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به رسانه‌محور بودن تکنولوژی‌های آینده دنیا، اضافه کرد: نمی‌توان بدون آموزش وارد فضای مجازی با این حجم گسترده اطلاعات و کاربران شد. البته کشورهای توسعه‌یافته از دو دهه گذشته سواد رسانه‌ای را در سطوح رسمی و عمومی مد نظر قرار داده‌اند.

وی آموزش سواد رسانه‌ای را بر عهده حاکمیت دانست و تصریح کرد: فضای مجازی زمینه انتشار شایعات است لذا مخاطب باید منبع تولید و منبع انتشار اخبار و اطلاعات را شناسایی کند. سواد رسانه به شناخت منبع انتشار اخبار کمک می‌کند و مخاطب تنها بیننده و شنونده نیست.

ستوده، جنگ امروز را جنگ روایت‌ها دانست و افزود: پیروز عرصه جنگ روایت‌ها آن است که روایت غالب‌تری را ارائه کند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی باید به ارتقای دانش و بینش عموم مردم در همه حوزه‌ها کمک کند، متذکر شد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین ابزار برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور است؛ البته شبکه ملی اطلاعات به معنی تعطیلی فضای مجازی نبوده و موجب سهل‌تر شدن دسترسی می‌شود.

/ایسنا

  •  خبرنگار طاهره رفعتی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.