کد خبر : 4736
تاریخ انتشار : جمعه 23 آوریل 2021 - 1:42

یادداشت/فرشته حسن پور سیاه مزگی؛

تاکنون بهترین واکسن برای کرونا توسط مهندسین ساخته شده است

تاکنون بهترین واکسن برای کرونا توسط مهندسین ساخته شده است
« تاکنون بهترین واکسن برای کرونا توسط مهندسین ساخته شده است» که این جمله کاملا گویای تاثیرچیستی علوم مهندسی به ویژه طراحی معماری و ارتباط مملوس معماری باتمامی افراد جامعه را نمایان می کند.

به گزارش بهجت خبر؛ دنیایی که درآن زندگی می کنیم به شکلی تغییر یافته است که در چند وقت اخیر شاهد آن نبوده ایم.ویروس کرونا می توان گفت بدترین بحران بهداشت عمومی را در یک قرن گذشته و بدترین رکود اقتصادی را به همراه داشته است. در دنیایی که به سرعت در حال شهرنشینی و جهانی شدن است،شهرها کانون این ویروس بوده اند. این ویروس نخست ، در میان شهرهای متصل به جهان و اکنون از طریق انتقال جامعه از شهر به روستا تقریبا در تمام نقاط جهان شیوع یافته است.با تجزیه و تحلیل سیاست ارزش های شهرنشینی از منظر اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی در این دوران که از جمله ارزش های مهم توسعه شهری بوده و به شهرها ویژگی منحصر به فرد می دهد وزمینه رشد ارزش شهرنشینی رافراهم می کند که لازمه این امر نقش نوآوری و فناوری دستگاه اجرایی ومهندسین منطقه ، سرمایه گذاری های هدفمند ، پیروی و اجرای شیوه برنامه های موثر جدید شهری و علوم مهندسی می باشد.

در چند ماه گذشته ، میلیون ها نفر در سراسر جهان مجبور به قرنطینه ، منزوی شدن از خود و فاصله اجتماعی شده اند. زندگی خصوصی ، زندگی عمومی ، زندگی خانوادگی و شغلی مارا به شدت به چیزی تغییر داده است که بسیاری آن را عادتی جدید می دانند. در حالی که بیشتر توجه ما به متخصصان پزشکی و پیروی از رهنمودهای دولت معطوف شده است ، اما اگر نادیده گرفته نشویم ، در هنگام مواجهه با همه گیر و فراتر از آن ،علوم مهندسی به ویژه معماری و طراحی شهری در زندگی ما نقشی اساسی داشته و دارد. تمامی این موارد ذکرشده سبب تاثیر بر چگونگی روند معماری ساختمان ها و توجه به بستر ایجاد شده سایت و فشار برای طراحی های سازگارو چند منظوره ، به ویژه برای ساختمانهای بزرگ را ایجاد خواهد کرد.این امر سبب ایجاد ارتباط قابل درک تری بین مردم جامعه وچگونگی تاثیر معماری بر فضای کالبدی ساختمان ها شده است،مانند جمله ای که در دوران قرنظینه بارها در فضاهای مجازی ورسانه ها شاهد آن بوده ایم.

« تاکنون بهترین واکسن برای کرونا توسط مهندسین ساخته شده است» که این جمله کاملا گویای تاثیرچیستی علوم مهندسی به ویژه طراحی معماری و ارتباط ملموس معماری باتمامی افراد جامعه را نمایان می
کند.متاسفانه در روند ساخت و سازهای سطح شهر واستان به علت ورود افراد غیرمتخصص در این زمینه و به حالت عامیانه ایجاد یک لکه ساختمانی در یک زمین بدون در نظر گرفتن تمامی نکات موثر برآن شاهد رعایت نکردن استاندارد ها وملزمات فضاهای طراحی شده مانند ارتباط های فضاهای خیس وخشک،ارتباط های خصوصی وعمومی و…بوده ایم. امروزه به دلیل محدودیت های شهری وتاثیر پیامدهای کرونا که این روزها شاهد آن هستیم مردم ترجیح می دهند بیشتر به سمت درون گرایی حرکت کنند تا احساس اجتماع را از خانه خود فراهم کنند که این مبحث تنها درمورد فضا بازگو نمی شود بلکه درمورد جامعه و بعد فراگیر تری نیز صحبت میکند به خصوص در استان گیلان که ما شاهد معماری برون گرایی وتغییر این سبک وکم رنگ ترشدن ارتباط عناصرشهری با فضاهای داخلی بوده ایم.

در نتیجه این ها لازمه توجه به یک استراتژی شهری و چگونگی پایداری وروند طراحی بناها رامطرح خواهد کرد. که تغییر شکل تعاملات انسانی و اجتماعی بعد جدیدی را برای افراد جامعه در برگرفته است. اما من همچنین از منظر مثبت تصور می کنم که شرایط فعلی می تواند به عنوان دعوت برای تفکر فراترو همسو شدن افراد جامعه باعلوم مهندسی،تکنولوژی و طراحی به سبک پایدار طبیعی درنظرگرفته شود.همانطور که نظریه پردازان زیادی استدلال کرده اند که ما در زمان از دست دادن وضعیت پایدار زندگی می کنیم که نمایانگر جایی است که هم اکنون در آن هستیم ، دوره ای که دیدگاه های پایدار از مشاغل ، تعاملات ، ادیان ، سازمان ها و سیستم های ارزشی فرسوده شده اند و این امر به ما چیزهای زیادی می گوید که ما باید از شرایط فعلی بیاموزیم ویک سیستم یادگیری که در معرض تحول مداوم و تغییر مداوم باشد را اتخاذ کنیم . ما باید بتوانیم واقعا در آینده بااین روند سازگار شویم تا اینکه از یک دید پایدار و یا یک حالت عادی پایداربرخوردار شویم که این بخش مربوط به دولتها، سازمانها و افراد جوامع است که در همه سطوح اعمال شود،حتی دربعد ومقیاس های بزرگ تری مانند بحث نقل انتقال شهری مسیرها،شهرسازی،طراحی بیمارستان ها و فضاهای مسکونی ماشاهد این سازگاری ها باید باشیم. همانطور که بیان شد، امروزه ایده سلامتی یک تعیین کننده مهم در طراحی خواهد بود ، اگرچه در گذشته توجه کمتری به این موضوع بود،اما شرایط فعلی مردم را به همکاری با یکدیگر ترغیب می کند و این یک جنبه مهم است ،این مبحث در گذشته همانطور که اکنون آن را درک میکنیم،دیده نمی شد. ما آموخته ایم که کل جهان توانایی تغییر و چرخش به حالتهای مختلف ویک عملکرد کاملا یکپارچه را دارد.

یک شبه ما در حالت کار مجازی قرار گرفتیم و خیلی سریع توانستیم نه تنها روند کاریمان را حفظ کنیم بلکه پیشرفت کنیم. این ذهن ما را باز کرده است که به مدت طولانی در مورد چگونگی نحوه کار و تغییر آن فکر کنیم.
وامروزه تاثیر این روند بر طراحی ساختمان این ظرفیت را برای کارفرمایان وعموم مردم امکان پذیرمیکند که روشهای مختلف کار ومعیارهای تاثیرگذار بر آن را در نظر بگیرند وهمچنین انعطاف پذیری مکان ، نحوه رفتار وارتباط آن را دربعد وسیع تری با نام «جامعه» را بررسی ودر اولویت معیارهای انتخابی خود قراربدهند. ازنظرشما تکنولوژی وعلوم مهندسی به ویژه معماری وشهرسازی محیط زندگی شهرتان به چه میزان در نحوه گذراندن دوران کرونا و قرنطینه تاثیرگذار بوده است؟

فرشته حسن پورسیاهمزگی
کارشناس معماری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.