کد خبر : 4843
تاریخ انتشار : شنبه 12 ژوئن 2021 - 14:08

بهروز پورشبانی، کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر فومن:

صحن شورا باید تبدیل به صحن همه ی مردم شهر بشود/باید برای شهرداری فومن یک درآمد پایدار ایجاد کرد

صحن شورا باید تبدیل به صحن همه ی مردم شهر بشود/باید برای شهرداری فومن یک درآمد پایدار ایجاد کرد

به گزارش بهجت خبر؛ بهروز پورشبانی، کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر فومن یکی از نامزدهای جوان و تحصیلکرده این دوره می باشد که جهت دستیابی به یک انتخاب صحیح توسط شهروندان فومنی دقایقی با او گفتگو نشستیم. مشروح این گفتگو به شرح ذیل است: ۱-جناب آقای پورشبانی ضمن عرض سلام و احترام به عنوان اولین

به گزارش بهجت خبر؛ بهروز پورشبانی، کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر فومن یکی از نامزدهای جوان و تحصیلکرده این دوره می باشد که جهت دستیابی به یک انتخاب صحیح توسط شهروندان فومنی دقایقی با او گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

۱-جناب آقای پورشبانی ضمن عرض سلام و احترام به عنوان اولین سوال لطفا برای مخاطبین ما خودتان را معرفی بفرمائید؟
بهروز پور شبانی هستم، متولد سال ۶۰ و رشته تحصیلی بنده کارشناسی ارشد حقوق خصوصی است، البته هم در بازار فعالیت دارم و هم به عنوان داور رسمی قوه قضاییه مشغول هستم.

۲-از رزومه و سوابق خود برای شهروندان فومنی لطفا توضیحاتی مرقوم بفرمائید؟
من از سال ۸۱ در بازار هستم و تا به امروز این فعالیت را انجام میدهم. از سال ۹۷ هم یک دفتر داوری تحت عنوان داوری آراد گیل را مدیریت می کنم. از حیث ارتباط من با نهاد شهرداری از سال ۸۴ به اتفاق جمعی از دوستانم تا سال ۹۷ قریب به ۸۷ پروژه ساختمانی را تکمیل و تحویل دادیم.

۳- جناب پورشبانی کمی در رابطه با برنامه های مدنظر خود در صورتی که عضو پارلمان شهری شدید برای ما شرح دهید؟
برنامه های که باید خدمتان عرض کنم این است که یکسری خدمات اولیه و ذاتی در شهرداری است که اینها به عنوان چشم یا پیشانی اصلی خدمات است که اولین انتظار  شهروندان از مدیریت شهرداری می باشد  مانند آسفالت، فضای سبز، تعمیر و ایجاد پیاده رو ها، معابر جمع آوری پسماند و زباله و … که اینها به طبع ذات اصلی شهرداری است در هر صورت چه شورا وجود داشته باشد چه نداشته باشد، مردم انتظار دارند که این اتفاق بیفتد و این خدمات را داشته باشند اما مجموعه شورا اصولا یک مجموعه ای است که کمتر درمقولات اجرایی دخالت می کنند و کار اصلی آن انتخاب یک شهردار خوب و شایسته می باشد و از آن طرف باید تصمیم هایی بگیرد تا بتواند نهاد شهرداری را اداره کند، از حیث نظام اداری به نظر بنده شهرداری فومن و در ادامه شهر فومن چون فاقد عنصر درآمدی پایدار است دچار چالش است و این چالش به خدمات اولیه تعمیم پیدا کرده و باید برای شهرداری فومن یک درآمد پایدار ایجاد کرد این را قبلا عرض کرده بودم در نشریات دیگر ، لازمه این مقوله بها دادن به توسعه گردشگری است.

۴- با توجه به اینکه پارلمان شهری متشکل از ۵ عضو می باشد و جهت نیل به موفقیت در امور باید در این نهاد تعامل و خرد جمعی حاکم باشد شما در این زمینه چه نظری دارید؟
در پاسخ به سوال شما باید بیان کنم شورا دو رکن دارد، اول اینکه باید ببینیم آیا شما نظر اکثریت را در اداره شورا دارید یا قرار است مجموعا یک تصمیمی گرفته شود که حاصل شورا باشد، یعنی دارای یک ساختار معنوی و یک ساختار مادی می باشد. ساختار مادی یعنی اینکه شما هر مصوبه ای را با سه رای داشته باشید و ساختار معنوی یعنی در مجموعه ۵ عضو شورای شهر فومن آن انسجام  در تصمیم گیری وجود داشته باشد، نمی شود به طور مطلق گفت که ۵ نفر کاملا با هم یک تصمیم مطلق بگیرند اما لازمه آن این است که دنبال طرح، ایده و کمک به یکدیگر باشند و در تشخیص نقاط قوت و ضعف یک تصمیم حضور داشته باشند، این برجسته ترین تبلوری است که از شورا می توانیم انتظار داشته باشیم.

۵-نظر شما در رابطه با وجود نارسائی و ضعف در عملکرد شورای شهر فعلی چیست؟
ببینید در شورای شهر پنجم یک مرتبه همه چیز به صورت  گل و بلبل به دستش نیامده است که بگوید من تمام آن چیزی که از قبل وارث آن بوده ام را به نابودی کشیده ام که مشخصا این طور نیست. یک مجموعه اتفاق ها در طول این سی و چهل سال در نظام شهرداری فومن بوجود آمده و شورای پنجم هم جزو این قاعده بیمار بوده اما اینکه ما بگوییم نارسایی وجود دارد بله وجود دارد اما بخشی از آن ناشی از مدیریت است. به خاطر اینکه بخش زیادی هم به علت همان توضیح سوال قبلی من که منابع مالی شهرداری بسیار کم بوده و ما در این دو سال اخیر با معضل کرونا مواجه بودیم، معضل تحریم ها بوده که تاثیر زیادی در حوزه اقتصاد داشته است و یک سوپرمارکت توان اداره مغازه خودش را با این اوضاع اقتصادی نداشت. نهادشهرداری امسال درسال۹۹ قریب به ۲۰ میلیارد تومان فقط هزینه جاری و هزینه دم دستی داشته بنابراین به این راحتی نمی شود یک مجموعه را زیر سوال برد که شما مثلا نارسایی ها منحصری مختص به شماست اما بخش دیگر آن این است که با توجه به داشته های موجود خوب عمل نشد، چون انسجام کافی وجود نداشت، بعضی جاها قرار نبود حتما ۱۰۰ درصد آسفالت بکشیم بلکه می شد آن را با حداقل هزینه ها ترمیم کرد و یا جمع آوری زباله کمترین مقوله ای است که شهرداری می تواند انجام دهد یا ترمیم پیاده رو ها و ایجاد فضای سبز و به لحاظ خدمات رسانی اگر امور را دو بخش کنیم فارغ از حوزه های مالی، چون این انسجام و نظارت و مطالبه گری نبود در یک حوزه هایی نارضایتی عمومی زیاد شد.

۶- با توجه به عدم تامین اعتبار لازم توسط شهرداری ها در زمینه استفاده از سرمایه گذار خصوصی و تامین اعتبار از محل بخش خصوصی وفق مقررات چه برنامه ای دارید؟
شهرداری اصولا یک درآمد ثابتی براساس قانون سال ۵۴ و ۶۴ و اصلاحاتی که  بعدها انجام شد، از دو و سه رکن درآمدی برخوردارند که این قانون چون یک قانون جامع نسبت به تمام کشور تدوین شده برای استان ما به خصوص شهر فومن کاربرد چندانی ندارد، بحث سه درصد ارزش افزدوه است که یک ارزش افزدوه منطقی را استان کسب می کند و بین شهرداری ها برحسب رتبه و امتیاز براساس شاخصه ای که دارند توزیع می کنند. استان گیلان به لحاظ تولید ارزش افزوده در پایین ترین حد ممکن است. به دلیل اینکه ساختار تولید ما بسیار شکننده و آسیب پذیر و از هم پاشیده است، در شهر فومن تولیدی نداریم و ارزش افزدوه ای ایجاد نمی شود. شهر های دیگر را مثال بزنیم مانند اصفهان، ساوه، اراک، ‌کاشان، قم و … اینها شهرهایی هستند که ارزش افزدوه ی زیادی دارند و طبیعتا ارزش افزوده ایجاد می شود و درآمد بیشتری شهرداری ها دارند. از طرف دیگر شهرداری فومن درگیر پروژه ای است تحت عنوان طرح جامع فومن که این طرح فومن را از یک حیثی دچار محدود سازی کرده است، درآمد شهر فومن را محدود کرده است. برای مثال یک زمین را باید متری ۱۰ میلیون تومان بخریم، به نسبت آن قیمت زمین و هزینه ساختی که پیش بینی می شود و مقداری که به شما اجازه ساخت وساز می دهند، محدودیت وجود دارد. لذا این درآمدها دچار آسیب هستند، موضوع دیگر بحث اسپانسر را من نمی توانم به طور قاطع بگویم آیا امکان پذیر است یا خیر؟ فقط بحث سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است، که ما چند نقطه در شهر فومن داریم مانند کمربندی شکوری، کمربندی کارگر، پارک کاس احمدان اینها مکان های هستند که میشود توسعه انجام داد می توان گردشگر را در آن متوقف کرد، گردشگر حداقل سه روز باید در یک شهر در یک مکان بماند تا اسم گردشگر را بر رویش بگذاریم تا منتج به ایجاد تولید سرمایه شود.لذا فقط می شود به مقوله گردشگری آن هم در طی بازه زمانی سه یا چهارساله به آن هدف رسید.

۷-با توجه به نقش پررنگ جوانان و بانوان در اجتماعات شهری برای این دو قشر فرهیخته چه برنامه ای دارید؟
در حال حاضر یک جامعه مبتنی بر اقتصاد سالم است، شما اگر بهترین جامعه را داشته باشیداما اقتصاد بیمار و ناپایداری داشته باشد، نمیتواند پیوند های اجتماعی و فرهنگی خودش را حفظ کند و جامعه از هم گسسته میشود، تضاد اجتماعی بوجود می آید و فاصله طبقاتی ایجاد می شود، شهر فومن از این قاعده کلی مستثنا نیست و مشخصا چون ما در این شهر نتوانستیم زیرساخت های اقتصادی مناسبی داشته باشیم و به همین سبب آن پیوند های اجتماعی دچار آسیب شده و باید آنچه که احساس می کنیم مارا به همدیگر پیوند می دهد و جوانان ما را به عرصه بکشد این است که هر آنچه که می توانیم در حوزه اقتصادی در داخل شهر فومن انجام دهیم، به آن بها بدهیم باید آن را توسعه بدهیم، باید آن پروژه ها را تکمیل کنیم که این امکان وجود داشته باشد، افراد نقش آفرینی های خودشان را داشته باشند در غیر این صورت این مسیر، مسیری است که ما را به ناکجا آباد می کشاند.

۸- اگر وارد پارلمان شهری شدید برای ارتقای عملکرد پارلمان شهری چه برنامه ای دارید؟
من یک برنامه ۱۵ گانه را آماده کرده ام که اولین برنامه بنده  این است که حتما درب شورا ماهی یک بار به صورت عمومی نه بصورت موردی صحن شورا باید تبدیل به صحن همه ی مردم شهر بشود و همه آرا و نظرات خودشان را منطبق با یک برنامه منظم تهیه و تدوین کنند و جمع آوری شود و تمام اینها تبدیل به یک برنامه گردآوری شده در خدمت مدیریت شهری قرار گیرد و پنج نفری که در شورا حضور پیدا می کنند مطمننا خردمندانه ترین افراد شهر نیستند، باید نظرات افراد مختلف جامعه را اعم از بازاری ساده و معمولی گرفته تا بازاری های کلان، کارمندان، صاحب نظران و تحصیل کرده های مربوط به حوزه مدیریت شهری و بخش های دیگر جمع آوری کرد و  آنها را تبدیل به یک عصاره و یک تصمیم خردمندانه کرد و به این شکل می شود همه را پیوند داد.

۹-اگر سخن ناگفته ای با شهروندان فومنی دارید بفرمایید؟
در شهر فومن یک مجموعه وقایعی وجود دارد که این ها به صورت پیوندی باهم لازم و ملزوم هستند، ما درشهر فومن چند معضل اساسی داریم این معضل ها اگر لاینفک و لاینحل بماند مشکلات بدتری را بصورت متوالی ایجاد می کند. یکی از مشکلات اصلی ما، نبود فاضلاب صنعتی در شهر فومن است. اکنون بخش هایی از شهر فومن توسعه پیدا کرده و گسترش شهری اتفاق افتاده است. متاسفانه مقوله فاضلاب تبدیل به یک معضل پایدار و مستمر شده و این معضل منجر به این می شود که امکان توسعه بخش های دیگر وجود نداشته باشد از جمله بخش توسعه آسفالت، زیرساختی خیابان ها، پیاده رو سازی، این مقولاتی هستند که هر روز می توانند آسیب پذیر باشند و هیچ پاسخی هم نمی شود برایشان پیدا کرد مگر اینکه مشکلات حل شود، البته این جز تکالیف اولیه شهرداری نیست اما می تواند جزو تکالیف وعده های اولیه مردم شهرفومن باشد. ما در این شهر ساختار سیاسی ای داریم که نیازمندیم مردم همه ی مطالبات را از نمایندگان سیاسی خود، از فرماندار، از نماینده شهر داشته باشند، امکان ایجاد چنین ساختاری می تواند گام های بعدی راجهت توسعه شهر فومن فراهم کند، رکن دوم ما این است که ما در داخل شهرفومن نیاز به یک شادابی و پویایی درشهر داریم و این را با شعار نمی شود محقق کرد.جای جای شهر را باید با استفاده از بدنه کارشناسی تبدیل به عنصری پویا کرد چرا که شهر از افراد حاضر و ناظرش تشکیل شده، افراد جامعه وقتی در شهر تاثیر می گذارند. شهر به همان نسبت هم در حرکت قرار می گیرد و اثرات خودش را بصورت بازخوردی نشان می دهد. باید این این موضوع را در نظر داشت که شهر فومن در یک حالت سرد و ایستا قرار گرفته است. من فکر می کنم اگر ما بتوانیم شهر فومن را در چند جای مختلف تبدیل به یک فضای جذاب برای گردشگر و شهروندان داشته باشیم حتما اثرات اولیه ون این است که مردم شاداب تر و حس خوبی نسبت به شهر و تعاملات فی مابین خودشان و مدیریت شهری داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.