کد خبر : 4869
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 جولای 2021 - 22:25

فرمانده حوزه حضرت رقیه(س) بسیج خواهران فومن:

حجاب مایه تشخص زن است/ ۳۸ نهاد و سازمان متولی عفاف و حجاب هستند/ الگوسازی اسلامی برای دختران و بانوان ایرانی

حجاب مایه تشخص زن است/ ۳۸ نهاد و سازمان متولی عفاف و حجاب هستند/ الگوسازی اسلامی برای دختران و بانوان ایرانی
فرمانده حوزه حضرت رقیه(س) بسیج خواهران فومن گفت : برای دختران و بانوان ایرانی باید از بانوان صدراسلام الگوسازی کنیم.

به گزارش بهجت خبر، به مناسبت هفته عفاف و حجاب با خواهر پاسدار فاطمه بیابانی فرمانده حوزه حضرت رقیه(س) بسیج خواهران سپاه فومن به گفتگو پرداختیم.

۱) عفاف و حجاب به چه معناست و چه حد و مرزهایی برای آن ها مشخص شده است؟ کلمه حجاب در لغت به معنای سطر و پوشش است یعنی چیزی که میان شی حائل شود. حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست اگر کسی چنین برداشتی کند قطعا اشتباه برداشت کرده است. حجاب در اصطلاح امروزی معنای پوشش زن را به آن اطلاق می کنند و در قرآن در سوره های نور آیه ۳۱ و سوره احزاب آیه های ۳۳ و ۵۱ در مورد حجاب آیاتی نازل شده است.
در روایات داریم زمانی که حضرت زهرا(س) می خواستند بروند مسجد برای ایراد خطبه، اول یک روسری بر سر می نهادند و پس از آن کاملا سر را می پوشاندند و بعد از آن یک لباس بلند که تعبیر امروزی چادر گفته می شود را بر سر انداخته و به مسجد رفتند و در میان عموم مردم سخنرانی کردند.
ما پنج نوع حجاب داریم: ۱- حجاب در نگاه (خیره نشدن) که مربوط به حجاب چشم است. ۲- حجاب جنسی یعنی زنان دامن خود را پاکیزه کنند و فرزندان سالم تحویل دهند. ۳- حجاب در پوشش که برترین آن چادر است. ۴- حجاب در رفتار یعنی راه رفتن محرک را در خانم ها نباید داشته باشیم. (با راه رفتن خودشان باعث ایجاد تحریک در بین مردان نشوند) ۵- حجاب در گفتار که طرز صحبت کردن یک خانم باید طوری باشد که باعث تحریک آقا نشود.

۲) عفاف و حجاب از نظر و دیدگاه مقام معظم رهبری چگونه گفته شده است؟ مقام معظم رهبری در هر مراسمی که خطاب به بانوان (روز پرستار، روز زن و …) ابتدا موضوع عفاف و حجاب را به میان می آورند. ایشان می فرمایند: حجاب مایه تشخص زن است. برخلاف تبلیغات مادی گرایان که حجاب را مایه اسارت زن می دانند در صورتی که این چنین نیست بلکه حجاب مایه آزادی زن است. زن با برداشتن حجاب خود و عریان کردن آن چیزی که خداوند متعال از او خواسته است خودش را کوچک و بی ارزش نمی کند. مقام معظم رهبری می فرمودند: حجاب وقار زن است، متانت زن است، ارزش گذاری زن است و سنگین شدن کفه آبرو و احترام زن است. از اسلام بخاطر مسئله حجاب باید تقدیر و تشکر کرد چون یکی از نعمت های الهی است که خداوند یه ما عطا کرده است.

۳) گسترش بد حجابی و بی عفتی در جامعه اسلامی چه پیامد هایی دارد؟ بی حجابی و بد حجابی پیامدهای مختلفی به همراه دارد. هم می تواند پیامد فردی، هم می تواند پیامد خانوادگی و هم می تواند پیامد اجتماعی داشته باشد.
پیامد فردی: فرد یا زن به ابتظال کشیده می شود و شخصیت او سقوط می کند. وقتی خانمی بی حجاب یا بد حجاب باشد آرامش روحی و روانی ندارد چه در جامعه و چه در خانواده خودش.
پیامد خانوادگی: ۱- تاخیر زمان ازدواج ۲- افزایش طلاق ۳- کمتر شدن جذابیت نزد همسر
پیامد اجتماعی: ۱- تحریک آقایان (زمانی یک خانم بد حجاب در انظار عمومی می رود باعث می شود مردان دیگر تحریک بشوند) ۲- گسترش فساد و فحشا در جامعه زیاد می شود ۳- خود خانم ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند

۴) وضعیت عفاف و حجاب را در جامعه امروز چگونه ارزیابی می کنید؟ وضعیت عفاف و حجاب در جامعه امروزی به نظر من وضعیت خوبی را ندارد. متاسفانه در سطح شهر ما خانم های بدحجاب را مکرار می بینیم که بدون روسری در انظار عمومی و تفرجگاه ها ظاهر می شوند و این این وضعیت مناسبی نیست. بخشی از این بر می گردد به خود خانم ها و بخش دیگر آن به حیاء و عفت پسرانه و مردانه، یعنی تا زمانی که حیاء و عفت مردانه ما درست و محقق نشود ما همچنان این مشکل را داریم، فضائل اخلاقی در جامعه و در زنان محقق نمی شود مگر اینکه مردان ما عفت و حیاء خودشان را بیش از پیش تقویت کنند. امروز وظیفه همه یعنی آحاد مردم، نهادها، ادارات و سازمان ها این است که تذکر لسانی را در سطح کشور داشته باشیم. متاسفانه آن فرمایش مقام معظم رهبری که بار ها فرمودند تذکر لسانی با مهربانی مقداری در آن کم کاری شده است و اگر این صورت بگیرد به نظر می رسد که شاید در بحث عفاف و حجاب مقداری وضعیت کشور بهتر شود.

۵) چرا دشمن روی حجاب، عفاف و پوشش زنان ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و سبک زندگی اینقدر سرمایه گذاری کرده است؟ ۴۰ سال است دشمنان ما سعی می کنند به نظام و انقلاب ضربه بزنند. امروزه دیگر دشمن از طریق جنگ رو در رو با ما مقابله نمی کند چون می داند جوانان ما از خودشان با روحیه شهادت طلبی و حضوری که در میادین نبرد داشته اند توانسته اند ایثار و از خودگذشتگی نشان دهند. اما امروز دشمن با جنگ نرم با مقابله می کند که مقام معظم رهبری بارها در مورد جنگ نرم، شبیخون فرهنگی، ناتو فرهنگی و … فرموده اند. انروزه دشمن می خواهد حجاب زن ایرانی را از او بگیرد و حجاب را مورد هدف قرار داده است.
یک دانشمند و فیلسوف آمریکایی گفته است هرچادری که فرو می ریزد، افق جدیدی در برابر ما گشوده می شود یعنی هر یک چادری که از سر خانم ها می افتد افق ها برای ما باز می شود.
رابرت مرداک فرانسوی گفته است که ما باید به اتاق خواب های بانوان نفوذ کنیم و واقعا این کار شده است.

در بحث فضای مجازی ولنگاری که وجود دارد و هیچ گونه کنترلی در آن وجود ندارد. انواع مدها، انواع آرایش و انواع پوشش در فضای مجازی تبلیغ می شود. شهدا برای این رفتند جنگیدن که اولا از انقلاب و دوما از آبرو و حیثت اسلام دفاع کنند. همه شهدا چه شهدای دفاع مقدس و چه مدافعان حرم، زمانی که وصیت نامه شان را می خوانیم میبینم که تاکید آن ها بر این است که حجاب تان را حفظ کنید. به مادران، خواهران و همسران سفارش کرده اند که در نبود ما حجاب خود را داشته باشید و رعایت کنید. اگر نبودند شهدا شاید زنان و دختران کشور ما همانند زنان و دختران کشور هایی که زیر سلطه ظلم ستیزان و استعمارگران هستن در بند و اسارت هستند، به اسارت و بردگی گرفتار بودند.

۶) برای اصلاح وضعیت کنونی عفاف و حجاب چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ خوشبختانه در زمینه عفاف و حجاب خیلی کارها شده است اما باز هم باید کار شود. برای اصلاح وضعیت کنونی عفاف و حجاب چند پیشنهاد دارم بعنوان بانویی که در این کشور زندگی میکنم. اول موضوع اینکه ما ۳۸ نهاد و سازمان داریم که باید در زمینه عفاف و حجاب کار کنند. متاسفانه ما فقط می گوئیم نیروی های نظامی و انتظامی وظیفه دارند در حالی ۳۸ نهاد و سازمان داریم که متولی عفاف و حجاب هستند. اگر همه این نهادها و سازمان ها در زمینه گسترش عفاف و حجاب فعالیت کنند کما اینکه عفاف و حجاب وضعیت بهتری در جامعه پیدا خواهد کرد. دومین موضوع رسانه است، وقتی رسانه ما می آید پوشش نامناسب را تبلیغ و ترویج می کند با برخی از فیلم های خودش و همین مانتوهایی که می بینیم الان پوشش دختران و زنان ما هستن. الان وضعیت پوششی را که میبینم بانوان ما دارند بحث اول آن بر می گردد به رسانه ما. وقتی رسانه این نوع پوشش ها را تبلیغ و ترویج می کند تعداد زیادی از بانوان ماهم تحت تاثیر رسانه قرار می گیرند. سومین موضوع اصلاح نظام الگوبرداری و الگو سازی است. چجوری بعضی از خانم ها می آیند و بازیگران را الگوی خود قرار می دهند ماهم باید بیاییم و الگوسازی اسلامی کنیم. ما الگوهای اسلامی همانند حضرت زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت آسیه و حضرت رقیه(س) را دارم، حضرت زینب(س) را داریم که در آن خطابه آتشینی که در مقابل یزید خواندند با حجاب کامل بودند. ما باید چنین بانوانی را برای دختران و زنان کشورمان الگوسازی کنیم تا الگوی خود قرار دهند.
موضوع چهارم مربوط به اصناف است که ما چه در سطح استان و چه در سطح شهرستان یک مغازه وجود ندارد خانم های ما بروند یک چادر یا یک مانتوی مناسب خریداری کنند و عملا خانم های مذهبی باید بروند پارچه بخرند و بدهند برای دوخت. اگر در سطح شهر یک گذری کنید می بینید که یک مانتوی مناسبی برای بانوان محجبه وجود ندارد. حتی یک مغازه یا مرکز خرید محصولات حجاب اسلامی وجود ندارد که در آن اقلامی از قبیل انواع چادر، مانتو و … در آن بفروش برسد. این یک موضوعی است که اصناف می تواند در امر ما را یاری کند.
یکی دیگر از کارهایی که بعنوان یک تبلیغ می توان آن را در سطح شهر اجرایی نمود این است که مغاره داران یک پوستر جلوی مغازه بچسبانند که به خانم های محجبه تخفیف داده می شود.

۷) برنامه های حوزه حضرت رقیه(س) در هفته عفاف و حجاب چیست؟ حوزه حضرت رقیه(س) بسیج جامع زنان در سطح شهرستان یکسری برنامه ها را در فصل تابستان بخصوص در هفته عفاف و حجاب قرار است برگزار کند. یکی از این برنامه ها حضور حلقات صالحین و بانوان محجبه در سطح تفرجگاه ها می باشد که در طول هفته عفاف و حجاب و همچنین تا آخر تابستان انجام می پذیرد. از دیگر برنامه های ما توزیع برشور و تذکر لسانی در سطح تفرجگاه ها است. تقدیر از بانوان محجبه در مغازه که ما یکسری مغازه هایی دارین که خانم ها با پوشش اسلامی در آنجا فعالیت دارند که انشاءالله در چند مغازه حضور بهم می رسانیم و از این بانوان بصورت نمادین تقدیر می کنیم. برگزاری اردوهای زیارتی بانوان محجبه را خواهیم داشت چون چیزی که از طریق بصری و چشم دیده می شود قطعا تاثیرگذار تر است. و دیگر برنامه های جانبی دیگر مانند برگزاری مسابقه نقاشی، مسابقه پیامکی، عملیات فضای مجازی، مسابقات ورزشی، نشست های بصیرتی و … را خواهیم داشت.

حرف آخر
انشاءالله روز به روز عفاف جامعه ما و عفت بانوان ما از این بهتر بشود.

/انتهای پیام

/عباس یکتا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.