کد خبر : 5486
تاریخ انتشار : جمعه 17 ژوئن 2022 - 12:15

آسیه جمالی گشتی

همایش نکوداشت ملا عبدالفتاح فومنی برگزار شد+تصاویر

همایش نکوداشت ملا عبدالفتاح فومنی برگزار شد+تصاویر
نخستین همایش علمی و پژوهشی محقق و تاریخ نگار برجسته تاریخ محلی گیلان در دوره صفویه و مولف کتاب تاریخ گیلان ملاعبدالفتاح فومنی گیلانی با حضور ثقتی مدیرکل ارشاد اسلامی، فکور فرماندار فومن، دکتر شایسته، اساتید و بزرگان علم و پژوهش و جمعی از علاقه مندان تاریخ در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد.

به گزارش بهجت خبر؛ نخستین همایش علمی و پژوهشی محقق و تاریخ نگار برجسته تاریخ محلی گیلان در دوره صفویه و مولف کتاب تاریخ گیلان ملاعبدالفتاح فومنی گیلانی با حضور ثقتی مدیرکل ارشاد اسلامی، فکور فرماندار فومن، دکتر شایسته، اساتید و بزرگان علم و پژوهش و جمعی از علاقه مندان تاریخ در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد.

مورخ بزرگ محلی ملاعبدالفتاح فومنی در عصر صفوی کتاب ارزشمند تاریخ گیلان را به تألیف درآورده است. وی مورد وثوق و اعتماد شاه عباس بزرگ قرار داشته و در عین حال دلبستگی فراوانی به خاندان حکومتگر اسحاقوند یعنی حکومتگران بیه پس گیلان داشته است. ملا عبدالفتاح فومنی، هم دوران اقتدار و استقلال گیلان را درک نموده و هم دوران پس از فتح گیلان و فروپاشی حکومتگران محلی را دیده بود و در کتاب تاریخ خود هر دو دوره را تشریح نموده است.

یوسف نیک انجام ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن در این بزرگداشت ضمن خیر مقدم به مدعوین و اساتیدی که از سراسر کشور حضور رسانده بودند، گفت: شهرستان فومن از دیرباز دارای مفاخر بزرگی چون آیت الله بهجت (ره) فومنی، کیومرث صابری، شیون فومنی و ملاعبدالفتاح مورخ بزرگ عصر صفویه بود.
وی با بیان اینکه اهتمام دکتر فریدون شایسته دبیر علمی همایش در سال ۹۹ جهت برگزاری همایش علمی پژوهشی ،تاثیرگذار بود و همزمان فراخوان آن آغاز گردید، اشاره کرد: وقفه دو ساله در پی شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و معضلاتی که موجود بود و برگزاری همایش ها میسر نبود. این ممنوعیت در برگزاری های برنامه ها عامل اصلی تاخیر در برگزاری این همایش بود.

همایشی متفاوت و منحصر به فرد در شهرستان فومن، که با حضور و استقبال خوب فرهیختگان و اساتید بزرگ دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی کشور مواجه شد.

یوسف نیک انجام اضافه کرد: اواخر سال ۹۹ فراخوان منتشر شد و تا اواخر تیرماه ۱۴۰۰ مقالات بسیار ارزنده ای از سراسر کشور،استان و شهرستان دریافت شد و توسط ۷ داور از اساتید دانشگاه از جمله استاد هوشنگ عباسی داوری آثار صورت گرفت، ۱۱ اثر برگزیده شدند، ۳ اثر در بخش شناخت ملاعبدالفتاح فومنی _ ۳ اثر در بخش گیلان _ عصر صفویه و ۵ اثر برگزیده از مقالات ارائه شده حائز رتبه گردید.
ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن ادامه داد : بیش از ۵۰ مقاله ارسال و مورد داوری قرار گرفت.در صبح این روز بخش علمی ومقالات مربوط به این همایش قرائت شد و در بعد ظهر هم اختتامیه آن با حضور جمعی از اهالی فرهنگ دوست گیلانی، از جمله ثقتی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گیلان،موسی فکور فرماندار شهرستان فومن و برخی از مدیران این شهرستان انجام شد.

اجرای شعرخوانی توسط شعرای مطرح ،سخنرانی اساتید و اجرای موسیقی سنتی توسط موسیقی گروه کرنا با مدیریت علی عباسی از برنامه های جذاب این همایش علمی پژوهشی بود.
در پایان از صاحبان اثر برتر تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.