کد خبر : 2744
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آوریل 2020 - 13:56

دكتر محمد اسماعيل رضايي/ فوق تخصص قلب و عروق و استاديار دانشگاه؛

نقدی بر مراسم اخیر جشن و موسیقی با مضامین غیر مرتبط در محوطه بیمارستان رازی رشت /لزوم توجه به ضوابط فرهنگی و ارزشی در محیط های درمانی و دانشگاهی

نقدی بر مراسم اخیر جشن و موسیقی با مضامین غیر مرتبط در محوطه بیمارستان رازی رشت /لزوم توجه به ضوابط فرهنگی و ارزشی در محیط های درمانی و دانشگاهی

به گزارش بهجت خبر؛ انقلاب اسلامی ایران با هدف نهادینه شدن ارزشهای ناب انسانی و اسلامی در جامعه شکل گرفت. انقلابی که خونهای صدها هزار انسان پاک و شرافتمند برای پیروزی و تداوم آن ریخته شده و می شود .ارزشهای والایی همچون استقلال، آزادی و آزادگی، حفظ و ارتقاء کرامت انسانی ، صداقت، پاکدستی، نشاط

به گزارش بهجت خبر؛ انقلاب اسلامی ایران با هدف نهادینه شدن ارزشهای ناب انسانی و اسلامی در جامعه شکل گرفت. انقلابی که خونهای صدها هزار انسان پاک و شرافتمند برای پیروزی و تداوم آن ریخته شده و می شود .ارزشهای والایی همچون استقلال، آزادی و آزادگی، حفظ و ارتقاء کرامت انسانی ، صداقت، پاکدستی، نشاط معنوی و توجه به حقوق مسلم تک تک افراد جامعه مورد نظر و تاکید بنیانگذاران و پیشقراولان انقلاب ، شهدای گرانقدر و مدافعان راستین انقلاب بوده است.

اهمیت حفظ و صیانت از این ارزشهای راستین در محیط های علمی و دانشگاهی حائز اهمیتی فوق العاده است و شکی نیست که یکی از مصادیق مهم اسلامی شدن دانشگاهها توجه به همین نکات است و فلسفه وجودی نهادهای ارزشی و انقلابی و نظارتی در دانشگاهها نیز صیانت از همین معناست.
بدیهی است موضوع اسلامی شدن دانشگاهها صرفا به معنای اجبار به رعایت یکسری ظواهر و یا برگزاری مناسکی چند در محیط دانشگاه نیست که اگر این باشد چه بسا خود زمینه ساز یکسری از معضلات غیر اخلاقی و غیر اسلامی نظیر ریا و نفاق می شود. بلکه آنچه که در این حوزه مهم است ساری شدن روح معنویت و ازرشهای ناب اسلامی بر وجوه مختلف نهادهای دانشگاهی است. به عنوان نمونه می توان نهادینه شدن صداقت در پروژه های تحقیقاتی، حفظ و صیانت از بیت المال در مصارف دانشگاه، توجه و دقت هر چه بیشتر در امور تشخیصی و درمانی بیماران و انتقال این معنی به دانشجویان ، پرهیز از ورود غیر ضروری و استنطاق در حریم شخصی افراد، توجه به قانون و برخورد با تخلفات توسط مدیران و پرسنل سازمان و … را از جمله مصادیق اسلامی شدن دانشگاهها دانست .
توجه و دقت و صیانت از این موازین اسلامی و ارزشهای انسانی در دانشگاه های علوم پزشکی بواسطه ارتباط مستقیم با سلامت جسمی و روانی انسانها حائز اهمیتی مضاعف می باشد و چه بسا کوچکترین حرکت و گفتار و رفتاری در محیطهای آموزشی و درمانی تاثیرات شگرفی بر روی ذهنیت و قضاوت مخاطبان ( بیماران و همراهان ) و نیز بر روی آموزش علمی و اخلاقی دانشجویان در رده های مختلف خواهد داشت.
پزشک دانشگاه که وقت و دقت کافی را مصروف بیماران می کند عملا اهمیت و ارزش این معنا را به محیط پیرامون خود اعم از دانشجویان و کادر درمانی مرتبط با خود انتقال می دهد. داشتن دغدغه های آموزشی و صرف زمان کافی و پرهیز از مسامحه در این زمینه، باعث می گردد که نسل بعدی مدرسین نیز همین سبک و سیاق را پیشه خود سازند. واضح است رفتارهایی خلاف موارد مذکور آثاری متضاد را در پی خواهد داشت که چه بسا سالیان طولانی بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
همانگونه که می دانیم وجوه مختلف جامعه هم اکنون متاثر از پاندمی ویروس کرونای جدید است. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی و کادر درمانی در سطوح مختلف در خط مقدم این مواجهه قرار دارند و اتخاذ هر گونه تصمیم و سیاستی در این شرایط خطیر میتواند تاثیرات شگرفی در حوزه پیشگیری و درمان داشته باشد. بدیهی است بسیاری از این تصمیمات در ارتباط تنگاتنگ با اخلاق پزشکی و اجتماعی نیز می باشند.

بر همگان روشن است که بخش مهمی از کادر درمانی شامل پرستاران خدوم، دستیاران زحمت کش ، بهیاران ، پرسنل خدمات و پزشکان خصوصا در حوزه های تخصصی خاص شدیدا درگیر این معضل درمانی می باشند بطوریکه تعداد زیادی از آنان جان خود را در این خدمت انسانی از دست داده و تعداد بیشتری نیز دچار بیماری گشته اند.
بیمارستان رازی رشت به عنوان یکی از مراکز مهم درمانی که این روزها تماما به بیماران کرونا اختصاص یافته شاهد مجاهدت های شگرف کادر درمان از یکطرف و نیز متاسفانه شاهد مرگ تعدادی از شریفترین اعضای آن بوده است.
اخیرا فیلمی از برگزاری مراسم جشن و کف زدن و موسیقی زنده در محوطه این بیمارستان دولتی و دانشگاهی منتشر گردیده. آنچنانکه در توضیحات رسمی دانشگاه علوم پرشکی گیلان آمده است این مراسم برای قدردانی از زحمات پرسنل کادر درمان و از طرف یک مرکز هنری خصوصی برگزار گردیده است .
در این رابطه ذکر نکاتی لازم بنظر می رسد. باشد که اگر متوالیان ذیربط این نکات را بر سبیل صواب یافتند مفید واقع شود:

١. نفس برگزاری مراسم جشن و موسیقی زنده و کف زدن و … در محوطه مرکز درمانی و آموزشی استان نه تنها توجیهی ندارد بلکه درست در زمانی که کادر درمان به تازگی تعدادی از شریفترین اعضای خود را از دست داده که اتفاقا بعضی از آنان بر روی تخت های همین بیمارستان جان به جان آفرین سپرده اند و از زمان درگذشتشان حتی چهل روز هم نمیگذرد و همگی از جمله همکاران و خانواده هایشان داغدار این عزیزان هستند اخلاقا امر پسندیده ای به نظر نمیرسد. بدیهی است قدردانی از پرسنل خدوم کادر درمانی را می توان از طرقی زیباتر و موثر تر انجام داد.

٢. همچنانکه در فیلم منتشر شده از این مراسم دیده میشود این اجرا اگرچه محلی و بومی ( فولکلوریک) بوده ولی در آن از مضامینی عامیانه و مبتذل استفاده گردیده. بدیهی است مضامینی مانند توصیف و اشتیاق به یک دختر مجرد ! ولو به زبان محلی نه مناسبتی با محیط علمی و درمانی دارد و نه با دلیل ذکر شده برای برگزاری مراسم ( تجلیل از کادر درمانی ) مطابقتی دارد. از طرفی به نظر نمی رسد مضامین بکار رفته در این موسیقی زنده تطابقی با ارزشهای والای معنوی داشته باشد که می بایست مورد توجه متولیان فرهنگی دانشگاه باشد. شاید چنین موزیکی در مراسم عروسی کاربرد داشته باشد ولی اجرای آن در محیط دانشگاهی و با شرکت مختلط پرسنل زن و مرد، نکوهیده است .

٣. گرد همایی تعداد زیادی از پرسنل بیمارستان نزدیک همدیگر در مراسمی موهوم و غیر لازم خود با اصول پیشگیری از این بیماری در تضاد است . اصولی که کادر درمانی و بیمارستانی می بایست خود پیشتاز در ترویج آن باشند. از طرفی مگر نه اینست که دهها پرسنلی که در این فیلم دیده میشوند می بایست هر کدام در آن زمان در جایگاه خود مشغول ارائه خدمت باشند ؟ آیا مشاهده چنین صحنه ای تصور ترک محل خدمت با لباس کار را در ذهن بینده ایجاد نمی کند ؟

۴. هر چند بنا به توضیحات رسمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مراسم از طرف یک موسسه خصوصی اجرا شده ولی بطور قطع این امر با هماهنگی با بیمارستان انجام پذیرفته فلذا مسوولیت آن تماما بر عهده مسوولین مدیریتی و نظارتی بیمارستان و نیز متولیان فرهنگی و نظارتی دانشگاه می باشد. باشد که با دقت نظر شاهد تجلی هر چه بیشتر ارزشهای انسانی و معنوی در دانشگاه باشیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.