کد خبر : 3072
تاریخ انتشار : جمعه 5 ژوئن 2020 - 14:12

قهرمان کشتی گیله مردی گیلان و مازندران؛

اخلاق معیار برنده بودن است

اخلاق معیار برنده بودن است

به گزارش بهجت خبر؛ کشتی گیله مردی از ورزش های سنتی گیلانیان است که با فرهنگ مردم شمال ایران قرابتی دیرینه دارد. در این شماره با علی عسگری قهرمان سبک وزن فومنی کشتی گیله مردی در گیلان و مازندران به گفتگو نشستیم: *لطفا خودتان را معرفی بفرمائید؟ علی عسکری هستم از روستای پیرسرای گشت رودخان

به گزارش بهجت خبر؛ کشتی گیله مردی از ورزش های سنتی گیلانیان است که با فرهنگ مردم شمال ایران قرابتی دیرینه دارد. در این شماره با علی عسگری قهرمان سبک وزن فومنی کشتی گیله مردی در گیلان و مازندران به گفتگو نشستیم:
*لطفا خودتان را معرفی بفرمائید؟
علی عسکری هستم از روستای پیرسرای گشت رودخان فومن و چندین سال است در رشته کشتی گیله مردی مشغول فعالیت ورزشی میباشم.
*از چه زمانی رسما کشتی گیله مردی را شروع کردید؟
بنده از بچگی ورزش می کردم و پدر من علاقه زیادی به کشتی گیله مردی داشتند، ما بیشتر اوقات تفریحات ما همین کشتی بود و اولین مسابقه من هم در روستای خداشهر برگزار شد و من کلاس اول ابتدایی بودم و آقای خسرو امینی برگزارکننده این مسابقه بود که برای اولین بار کشته گیله مردی را دیدم و من در این مسابقه باختم که پس از آن روزها و شب ها گریه می کردم ولی انگیزه ای شد که تمریناتم را بیشتر کنم پس از چند سال که از این قضیه گذشت در مسابقه ای که در ماکلوان به مدیریت شجاع خواجوی برگزار شد و من آن زمان ۱۶ سالم بود و در آن جا پدیده کشتی گیله مردی شدم. دو سال بعد در سن ۱۸ سالگی در رستم آباد رودبار مقام اول را کسب کردم و قهرمانی من هم از همان جا شروع شد.
*کشتی گیله مردی چقدر قدمت دارد؟
بنابر آن چیزی که بزرگان ما به ما گفتند کشتی گیله مردی حدودا ۳۴۱۸ سال قدمت دارد و یکی از ورزش های سنتی ما است و اصلیت ریشه گیلانی دارد.
*وضعیت کشتی گیله مردی در حال حاضر چگونه است؟
کشتی گیله مردی در این وضعیت اقتصادی زیاد شرایط خوبی ندارد که آقای فردین معصومی در حال بازسازی آن است و هنوز جایگاه مشخصی ندارد.
*از قهرمانی های خود برای مخاطبان ما بفرمائید؟
اولین قهرمانی من در بخش سبک وزن در رستم آباد رودبار بود که مقام اول را کسب کردم، سال بعد در سیاهکل کسب مقام دوم را داشتم، در ماکلوان سال ۹۶ مقام دوم را کسب کردم، در سال ۹۷ در ماکلوان مقام اول را کسب کردم، در همان سال ۹۷ در سراوان هم مقام اول را کسب کردم، در رحیم آباد مقام دوم و در سال ۹۸ در شفت اول شدم و در ییلاقات مازندران در جشنواره مقام سوم را آوردم، در رضوانشهر و اباتر هم مقام اول را کسب کردم.
*وضعیت کشتی گیله مردی فومن را چطور ارزیابی می کنید؟
در زمینه کشتی گیله مردی ما در چند سال گذشته در فومن قهرمان زیادی نداشتیم در سال های گذشته برادران خواجوی و آقایان کشاورز بودند و آقای یعقوب روستا و آقایان پرهیزگار بودند که طی این سال های اخیر در این حوزه افراد نام آشنائی حضور ندارند.
*در مورد منش پهلوانی برای ما در رشته کشتی خصوصا بفرمائید؟
در درجه اول و دوم و سوم یک چیز را من فقط می دانم که اخلاق معیار برنده بودن است، اخلاق مدار بودن پهلوان شرط اصلی است، درک داوران در زمانی که اشتباه میکنند نشانه اصلی یک پهلوان است.
*برای جوانان و نوجوانانی که می خواهند ورزش را شروع کنند چه پیامی دارید؟
جوانان و نونهالان ما بدانند که ورزش به انسان شخصیت می بخشد و فرد را از لحاظ روحی و روانی می سازد بنابراین نه تنها کشتی بلکه به هر رشته ای که علاقه دارند رجوع کنند و با تلاش و اراده و پشتکار قطعا موفقیت برایشان عینی می گردد.
*چه سخنی با مسئولین شهرستان دارید؟
از مسِِولین خواستاریم که مسابقات پی در پی بگذارند و آقای خواجوی را حمایت کنند و یا از آقای روستا در شفت حمایت کنند تا کشتی گیله مردی دوباره به روزهای اوج خود در منطقه برسد.
*چه سخنی با مردم دارید؟
پیام من به مردم این است که ازکشتی گیرها، حمایت کنند، تشویق کنند، چرا که سازنده کشنی گیر خود مردم هستند.
ممنون از وقتی که به ما اختصاص دادید.

/هانیه نجومی چوبری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.