کد خبر : 4728
تاریخ انتشار : جمعه 23 آوریل 2021 - 1:18

گفتگوی اختصاصی بهجت خبر با گروه گیل یار

جوانانی که برای احیای صنعت بومی گیلان آستین همت را بالا زده اند/ خلا های قانونی مهم ترین معضل برای چایکاران

جوانانی که برای احیای صنعت بومی گیلان آستین همت را بالا زده اند/ خلا های قانونی مهم ترین معضل برای چایکاران
شرکت مکانیزاسیون چای گیل یار که از سال گذشته شروع به فعالیت کرد و در سه عرصه اصلاح و بهسازی باغات چای، خرید و فروش چای خشک با برند مجیدیان و بازاریابی برای این محصول استراتژیک و ارسال به اقصی نقاط کشور فعالیت می کند و در روستای سسطلان با همراهی مهندس عمید پورغفار اقدام به احیا و نوسازی و بروزرسانی باغ چای مرحوم امیر غفاری نموده است.

به گزارش بهجت خبر؛ کارآفرینی مبحثی است که در این شرایط اقتصادی کشور و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از تولید ملی باید به صورت ویژه به آن پرداخت و از آن حمایت کرد. اعجاز قلم در همین راستا با کارآفرینان فومنی و شفتی به گفتگو می نشیند و گوشه از تلاش های مجاهدانه این عزیزان را به سمع و نظر شما می رساند. شرکت مکانیزاسیون چای گیل یار که از سال گذشته شروع به فعالیت کرد و در سه عرصه اصلاح و بهسازی باغات چای، خرید و فروش چای خشک با برند مجیدیان و بازاریابی برای این محصول استراتژیک و ارسال به اقصی نقاط کشور فعالیت می کند و در روستای سسطلان با همراهی مهندس عمید پورغفار اقدام به احیا و نوسازی و بروزرسانی باغ چای مرحوم امیر غفاری نموده است.


در همین راستا با فعالان جوان این گروه به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگو به شرح ذیل می باشد:
مهندس الماسی که در زمینه احیا و بهره برداری باغ چای فعالیت می کند به خبرنگار ما گفت: هوتن الماسی هستم. رشته تحصیلی من در دانشگاه مهندسی برق بوده و ۱۰ سال در پروژه های نفت و گاز جنوب کشور کار کردم اما سال ۹۷ بعد از ازدواج به فومن برگشتم و با همسرم تصمیم گرفتیم که در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنیم. پدربزرگ من باغ چای داشت و خانواده همسرم نیز سال‌های زیادی است که در زمینه چای فعالیت می کنند بنابراین ما حجم ارزشمندی از تجربه در زمینه ی باغداری و فرآوری چای را در اختیار داشتیم. همچنین یکی از دغدغه های اصلی ما کمک به صنعت چای و اشتغالزایی در این عرصه بود. این دلایل سبب شد تصمیم بگیریم با استفاده از تجارب خانواده و یاری گرفتن از نیروهای جوان کار آبا و اجدادی مان را رونق دهیم حالا سالانه به طور میانگین برای ۸ نفر به طور مستقیم و برای حدود ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده‌ایم. در این راه از کمک متخصصین و مشاورین برجسته در صنعت چای به ویژه آقای مهندس علی نقی پور و همچنین آقای مهندس مقدم بهره بردیم هدف ما اجرای عملیات به زراعی در باغات چای به طور اصولی و با استفاده از دانش روز می باشد. برای نمونه پروژه ای کهدر حال اجرا می باشد، یک باغ ۱۲ هکتاری در دامنه ی کوه در روستای سسطلان فومن است. این باغ تا پیش از این به دلیل قرار گرفتن در شیب زیاد و عدم امکان استفاده از ماشین آلات، مشکلاتی همچون هرس، کف بر و برچیدن داشت که ما با تغییر الگوی کشت، بستر استفاده از ماشین آلات را فراهم کرده و به تعبیری باغ را مکانیزه نمودیم.

الماسی ادامه داد: در سال اول عملیات جوانسازی باغ کف بر در ۳ هکتار از باغ انجام شد و هرس عمیق باقی باغ صورت پذیرفت.
اما همچنان معضلات و موانعی در این عرصه وجود دارد که مکانیزاسیون باغات را دشوار می نماید برای نمونه می توان به خلاهای قانونی در ارگانهای دولتی ذیربط اشاره کرد. یکی از این خلاهای قانونی احداث جاده بین باغی جهت حمل و نقل برگ سبز، کود، سم و همچنین ماشین آلات کشاورزی است. برای تولید برگ با کیفیت و مکانیزه ساختن باغات و افزایش راندمان کار قطعاً به وجود جاده ی دسترسی نیاز می باشد اما متاسفانه هیچگونه قانونی برای احداث جاده بین باغی در سازمان چای و جهاد کشاورزی تعریف نشده است. مراجعات مستمر ما به این دو سازمان هم بی‌نتیجه مانده و از عدم رغبت این دو سازمان برای کمک به باغدار یا هر گونه اقدامی در این زمینه حکایت می کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم دیگر، آبیاری باغات است. عدم وجود آبیاری در باغ چای علاوه بر اثر گذاری مستقیم و معنادار بر کمیت و کیفیت برگ حاصل، بر توجیه اقتصادی و رغبت افراد برای ورود به بحث باغداری بشدت اثرگذار است. عدم وجود ابیاری به منزله وابستگی کشاورز به آب و هوا بوده که فاکتوری متغیر می باشد. با وجود یک حلقه چاه در این باغ و دو چشمه که در تمام فصول سال آب کافی دارند و تنها بخشی از آن توسط شالیزاران پایین دست مورد استفاده قرار می گیرد، متاسفانه پیگیری ما برای اخذ مجوز ابیاری از اداره اب و جهاد کشاورزی جهت برداشت آب از دو چشمه در زمانی که شالیزاران به آب نیاز ندارند با عدم همکاری مواجه شد. با این حال ما با قدرت به تلاش خود در راستای کمک به صنعت چای ادامه می دهیم و با توجه به اینکه گروه ما بر کیفی سازی برگ سبز چای در باغ تمرکز کرده است، با ورود به عرصه ی فروش چای سیاه قصد داشته ایم چای باکیفیت را بی واسطه به دست مشتری برسانیم.

سرکار خانم الدوز مجیدیان یکی از فعالان این گروه که مدیریت فروشگاه را بر عهده دارد تصریح کرد: نخستین نهال چای با ورود خود به ایران در سال ۱۲۸۰ در محله چای خانسر لاهیجان و سپس تکثیر آن در مناطق فومنات، لنگرود، املش و رودسر چنان جای خود را در سفره مردم گیلان و اقتصاد این استان باز کرد که گیلانی ها حتی در حیاط خانه های خود نیز به پرورش بوته چای روی آوردند. این محصول در بهبود وضعیت معیشتی مردم تاثیر قابل توجهی داشت. میزان بارندگی، کیفیت خاک، دسترسی به آبهای زیرزمینی، دما و میزان رطوبت همگی سبب شدند که این استان پتانسیل بالایی برای تولید برگ چای مرغوب داشته باشد که با تمرکز بیشتر و اتخاذ تصمیمات مدیریتی درست تر قادر به رقابت با بهترین برگ های چای تولیدی در جهان خواهد بود. جای بسی تاسف است که این صنعت در برهه هایی از حیات خود مانند دوران جنگ جهانی دوم  و پس از آن در دوران انقلاب تا همین دهه   اخیر با مشکلات متعددی مواجه شد که آن را تا مرز نابودی و رخوت کشاند. واردات بی رویه چای خارجی بی کیفیت، تبلیغات با هدف تغییر ذائقه مردم به سمت چای خارجی، عدم حمایت موثر از چایکاران، مدیریت نادرست و اتخاذ تصمیمات ناصحیح و یا اجرای ناصحیح مصوبه های مرتبط با صنعت چای، توجه کمتر به تولید کیفی چای و تمرکز بر تولید کمی آن، و  بی توجهی به اصل به زراعی باغها  از جمله عوامل متعددی بودند که نتیجه ای جز تخریب باغ ها، فروش و تغییر کاربری آنها، اقتصاد ضعیف چایکاران فعال باقی مانده و مقروض شدن کارخانه های چای نداشتند. ما که سابقه تولید بالغ بر ۷۰ هزار تن چای خشک را در پرونده داشتیم (مربوط به سال ۱۳۷۶ )تا میزان ۱۴ هزار تن در سال ۱۳۹۳ سقوط کردیم.
وی ادامه داد:  باغ های چای بسیاری تخریب شده یا تغییر کاربری داده شدند و جای آنها را ویلاهایی با معماری های بی هویت گرفتند باغهایی هم زیر علف های هرز و پیچک ها مدفون و به مخروبه بدل شدند. فرزندان چایکاران رغبت کمتری به حفظ میراث خانوادگی خود نشان دادند، کارخانه های بسیاری نیز تعطیل گشته و کارگران بسیاری بیکار شدند. با این وجود هر چه بود تیرگی و سیاهی مطلق نبود هنوز هم بارقه های  امیدی نه چندان واهی به چشم می خورد. دلبستگی و اهتمام چایکاران، بیداری فرزندان این استان و تلاش برای حفظ میراث مادران و پدران خود،  راه اندازی مجدد سازمان چای و تاسیس نهادهایی چون صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و رقابت کارخانجات جان تازه‌ ای در تن نیمه جان این صنعت دمید. گرچه هنوز راه دشوار است و موانع بسیار، ناملایمت ها فزون است و بی تدبیری ها فزونتر اما ایستادگی کشاورزان و چایکاران، نهادهای حامی آنها و البته مصرف‌کنندگان آگاه به کیفیت و اهمیت چای ایرانی این صنعت را هنوز زنده و سرپا نگاه داشته است. جای بسی خوشحالی است که امروزه شاهد تخریب کمتر باغهای چای احیای مجدد باغ‌ها و رغبت بیشتر خانواده‌ها برای  حفظ میراث خود، فعالیت بیشتر کارخانه ها و بازسازی و راه اندازی کارخانجات تعطیل شده هستیم. همین دل نگرانی ها و امید ها بود که ما را به فکر انداخت و گروه گیل یار را که برخاسته از دل همین باغ‌ها بود تشکیل دادیم چرا که ما وارث نامی (مجیدیان) بودیم که از هر سو بدان بنگری به چای گره خورده است. بزرگان این گروه سالها پای بوته های چای خون دل خورده و جوانی خود را خرج این صنعت کردند. همین سبب شده که ما از درد دل چایکاران با خبر بوده و برداشتی واقع گرایانه از وضعیت صنعت چای در کشور داشته باشیم. ما می‌دانیم که گیلان ما از چه پتانسیل بالایی برای تولید برگ چای قابل رقابت در بازارهای جهانی برخوردار است. همچنین آگاهیم که برداشت ناصحیح و هرس نادرست عدم توجیه اقتصادی برای چایکاران، وجود ماشین الات بی کیفیت در بازار و یا قیمت و هزینه بالای ماشی الات استاتدارد، خلاهای متعدد قانونی جهت تسهیل امور مرتبط با به زراعی و عدم حمایت دولت از چایکاران مانع بالفعل شدن این پتانسیل شده است.
خانم مجیدیان با اشاره به چگونگی تشکیل گروه گیل یار اظهار کرد:   با این توصیفات در سال ۱۳۹۸ بود که گروه گیل یار را با کمک متخصصین و کارشناسان حوزه تولید و فراوری برگ چای راه اندازی کردیم. ما با آگاهی از پتانسیل بالای گیلان برای تولید برگ با کیفیت و نظر به مشکلات و کمبودهای موجود در صنعت چای بر آن شدیم تا گام مثبت و بزرگی را در جهت کاهش مشکلات و کمک به این صنعت برداریم. ما بر آن شدیم تا با بهره گیری از متخصصین این حوزه و تمرکز بر اصل به زراعی، شرایطی را فراهم نماییم تا هم به توجیه اقتصادی این فرآیند برای چایکاران توجه شده باشد و هم بهینه سازی باغ های چای لحاظ شود. بهزراعی زیربنایی و اصولی باغهای چای، مبارزه درست با آفات و علف های هرز، کمک به حل مشکل کمبود کارگر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارگران و باغداران ارائه مشاوره به باغداران در زمینه های مختلف اعم از هرس ، آبیاری ، برداشت و غیره افزایش درآمد باغداران و کاهش هزینه‌های آنها از طریق نظارت و ارائه مشاوره درستو بهره‌گیری از دانش و تکنیکهای به روز دنیا برخی از اهداف و چشم اندازهای ما هستند.
وی در پایان گفت: در این مسیر افراد زیادی پشتیبان ما بوده و هستند. جناب مهندس علی نقی پور که در نقش مشاور گروه از ابتدای کار با دانش و تجربه کم نظیر خود ما را در تمام روزهای سخت ، دلسوزانه یاری کرد و تمام فعالیتهای صورت گرفته توسط گروه در باغهای چای با تایید ایشان صورت گرفت. مهندس میرحسینی مقدم که چون پدری دلسوز از همان روزهای نخست در کنار ما بود و فعالیتهای گروه را به طور مستمر پیگیری می کرد .مهندس طاهرزاده و در کل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و اداره چای فومن که کمک های بی دریغشان راه را بر ما هموارتر ساختند. همچنین پدر و عموی بنده (آقای بهروز مجیدیان) که با تجربه ارزشمند خود در زمینه تولید برگ سبز و فراوری چای چراغ راه ما بودند. همچنین اقای تراب رضایی که دغدغه و تعهد ایشان به حفظ باغ چای و کمک به این صنعت را در کمتر کسی می توان سراغ گفت (که اگر درصد حتی کوچکی از ان در مسئولین بود این صنعت را غمی نبود) دلگرمی و پشتوانه ی ما بوده و هستند. باشد که رایحه خوش چای که با دلها و سفره‌های مردم این خطه گره خورده فضای شهرها و روستاهای مان را سبز تر کند.

بهرنگ مجیدیان که در زمینه بازاریابی تجارب ارزشمندی را در مرکز کشور کسب کرده بود نیز با حضور در عرصه چای خشک در رابطه با فعالیت های خود در این مجموعه که عمدتا در زمینه بازاریابی فعالیت دارد گفت: بهرنگ مجیدیان هستم مدیر مارکتینگ برند چای مجیدیان، سی و دو ساله هستم و چندین سال در زمینه فروش و تبلیغات در شرکت های مختلفی فعالیت داشتم، از بازاریابی در پخش مواد غذایی و بهداشتی در گیلان و مدیریت فروش در صنعت مکمل های غذایی و ورزشی در تهران و همچنین چند سال در زمینه برندینگ و مدیریت تبلیغات در هلدینگ رسانه های برتر در تهران فعالیت داشته ام و تجارب مفیدی را در عرصه فروش و برندینگ و دیجیتال مارکتینگ به دست آوردم که اکنون تلاش می کنیم با به اشتراک گذاری این تجارب در یک کار تیمی به هدف های تعیین شده خودمان برسیم.
مجیدیان در رابطه با تاسیس فروشگاه اختصاصی چای خشک اظهار کرد: فکر تاسیس فروشگاه در ایام عید و در زمان کرونا درون خانواده ما شکل گرفت و با صحبت و مذاکره در مورد این فکر،کم کم به این فکر شکل دادیم و این ایده به عمل تبدیل شد. با توجه به اینکه خانواده ما مدت زیادی هست که در صنعت چای فعالیت دارند و در مرحله تولید و فرآوری برگ تجربه زیادی داشتیم، تصمیم گرفتیم به عرصه بازاریابی و فروش هم ورود کنیم.البته ورود ما به بحث فروش فقط خلق سود نبوده و تصمیم داشتیم برندی را ایجاد کنیم که همواره در حال پیشرفت در درون خودش باشد و معایبش را بشناسد و در جهت اعتلای ارزش خودش در اذهان عمومی بر بیاید که این مهم کار سخت و پیچیده ای هست.امروزه برای حفظ مشتری شما باید عالی باشید و خوب بودن هم دیگه کافی نیست، البته ما ادعا نداریم که عالی هستیم اما هدف ما عالی بودن و عالی تر شدن هست. هویت برند ما برای مجموعه ما بسیار مهم هست و تمام تلاشمان این هست که برند ما در ذهن مشتری، یک برند مشتری مدار، کیفیت محور و قابل اعتماد باشد، چون امروزه این مشتری هست که کالا را انتخاب خواهد کرد نه نیاز به کالا.
مجیدیان ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم در شروع با مصرف کننده در ارتباط باشیم تا اینکه وارد فروش مویرگی و پخش محصولات در سایر فروشگاه ها بشویم،البته در آینده احتمال دارد وارد این حوزه از فروش هم بشویم اما چون برای ما ارائه کیفیت مطلوب در الویت قرار دارد سعی کردیم تا جایی پیش برویم که با افزایش فروش دچار کاهش کیفیت نشویم. من فکر می کنم عمده خرید در شهر فومن به صورت سنتی اتفاق می افتد و در این عرصه تبلیغ و معرفی دهان به دهان بهترین تاثیر ممکن را خواهد داشت. بنابراین سعی کردیم با ایجاد یک فروشگاه مناسب و ارائه کالای مطلوب و تداوم آن رفته رفته بتوانیم سهم بیشتری را از بازار فومن به دست بیاوریم، البته ما از امکانات شبکه های اجتماعی و کانال های خبری و … هم استفاده کرده ایم و در ادامه هم از پتانسیل های دیگر شهر هم بهره خواهیم برد.
وی در رابطه با بازاریابی چای مجیدیان عنوان کرد: با توجه به اینکه من چندین سال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات فعالیت داشته ام،برنامه اصلی ما شناساندن این برند در همه نقاط کشور بوده است، امروزه با وجود جهان دیجیتال و از میان رفتن بعد مکان این امکان به وجود آمده که شما بتوانید با مردمان بسیاری در ارتباط باشید و فروشگاهی دیجیتال را مدیریت کنید که نه فقط یک فروشگاه فیزیکی محلی بلکه یک بنگاه فرا منطقه ای باشد.شما در یک شهر شاید بتوانید چند هزار نفر را مخاطب خود قرار دهید اما در جهان دیجیتال و شبکه های اجتماعی امکان معرفی به میلیون ها نفر را خواهید داشت.برنامه بازاریابی برند ما هم در حوزه محلی و هم در حوزه دیجیتال طراحی شد و در این مدت اندک هم توانستیم موفقیت های نسبی را کسب کنیم.امروز که با شما صحبت می کنم ما از بسیاری از استان ها و شهرها از جنوب کشور تا شمال و از شرق تا غرب مشتریان راضی و پرو پا قرصی داریم که به لطف وجود فضای مجازی و فن آوری های نوین امکان ارائه کالا به آنها را داشته ایم، در سال آینده تلاش می کنیم با برنامه بهتری در این عرصه فعالیت کنیم و به افراد بیشتری خود را معرفی کنیم، امروزه جلب توجه مخاطب کار بسیار سختی است و تولید محتوای مناسب هم کار ساده ای نیست، اما ما تلاش می کنیم با حفظ و ارتفای کیفی و خدماتی خود حضور مجازی و واقعی را هم گسترش دهیم.

 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.