کد خبر : 5412
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مارس 2022 - 16:09

یادداشت/ محمدعلی جم؛

بایستگی های فرهنگی جهان معاصر (فضای مجازی)

بایستگی های فرهنگی جهان معاصر (فضای مجازی)
فرهنگ همچون آب بر بستر زمان تغییر شکل می دهد، هرچند ماهیت آن همواره یکسان است ولی بروز و ظهورش متناسب با زمان می نمایاند.

به گزارش بهجت خبر؛ امام علی(علیه السلام) می فرمایند: فرزندانتان را به انجام آداب خودتان وا ندارید؛ زیرا آنان برای زمانی، غیر از زمان شما آفریده شده اند.
در دنیای روانشناسی تطبیق پذیری (ترجمۀ) Adjustment به گفته مولفینِ آزمون شخصیت شناسی HPTI یکی از ویژگیهای جالب است، زیرا افرادی با امتیازهای بالا در حوزۀ تطبیق پذیری، فقط در شرایط بسیار خاصی و با محرکهای بسیار محدودی ممکن است دچار استرس، عصبیت یا نگرانی شوند که این ویژگی می تواند نشانه یک فرد قدرتمند باشد.
فرهنگ همچون آب بر بستر زمان تغییر شکل می دهد، هرچند ماهیت آن همواره یکسان است ولی بروز و ظهورش متناسب با زمان می نمایاند.
تکنولوژی، سیاست و کشسانی ماهیت قدرت های جهانی همواره بر روی آن تاثیر داشته و همچون اقتصاد و دین می تواند بستر های متفاوتی از آن در گستره های زمانی مختلف نمایان گردد.
فرهنگ عمومی جهانی ، تحت تاثیر کانون های قدرت و ثروت، فرهنگ ویترینی شده است، اگر تا دیروز یک فرد به ندرت به عکسها و اطلاعات دوستان نزدیک و حتی خانواده دسترسی داشت، امروز شبکه های اجتماعی به راحتی به شما این امکان را می دهند که با عکس، فرهنگ پوشش، نوع آرایش و پیرایش، رنگ و علایق یک فرد و بسیاری دیگر از اطلاعات در مورد افراد آشنا باشید.
از طرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی حفظ حریم در مورد فرد و خانواده، پوشش، ادب و نوع برخورد با دیگران علی الخصوص بزرگترها و … را همواره مورد تاکید قرار می دهد.
لزوم آموزش صحیح و تدوین سیاستهای درست از سوی دولت ، نهاد ها و سازمانهای مسئول از یک طرف، وظایف خانواده ها برای آشنا کردن فرزندان با این فضا ها از سوی دیگر از بایستگی های اجتناب ناپذیر ماست اگر می خواهیم در این سونامی فرهنگی، چیزی از فرهنگ عملی ایرانی و اسلامی برای نسلهای آینده ما باقی بماند.. تطبیق پذیری ما باید به گونه ای باشد که در این محیط جدید با داشته هایمان مستقر گردیم و نه غریق.
این پیشنهاد ها چند راهکار ساده است:
۱-در زمان مناسب یعنی نه زود و نه دیر فرزندانمان را با شبکه های مجازی آشنا کنیم. ۲-خیلی زودتراز این فضا ها بچه ها را با کتاب دوست کنیم.۳-سعی کنیم نظارتی نامحسوس داشته باشیم و از فیلترینگ های سنی برای کودکان مان حتما بهره بگیریم.۴-سوالات کودکان را بادقت و بدون لاپوشانی پاسخ دهیم.
۵-از هرگونه دروغ پردازی در مورد مسائل اجتناب ورزیم. ۶-بچه ها را با دین و مسایل دینی آشنا نماییم.۷-فرهنگ ایرانی را به کودکانمان عرضه کنیم.
این موج آمده است و مقاومت فقط خودمان را در هم می شکند، به فرزندانمان شنا یاد بدهیم نه دوری از آب را.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.