کد خبر : 5436
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مارس 2022 - 22:06

یادداشت/مریم برازنده؛

نگاهی اجمالی به عملکرد دولت سیزدهم

نگاهی اجمالی به عملکرد دولت سیزدهم

به گزارش بهجت خبر؛ سوم شهریور و پس از رای اعتماد مجلس یازدهم به وزرای دولت سیزدهم و انتخاب معاونان و روسای سازمان‌ها، سید ابراهیم رئیسی و تیم همراهش سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفتند. فشار تحریم‌های آمریکا و همراهی متحدانش از یک سو و همه‌گیری ویروس کرونا از سوی دیگر، باعث شد

به گزارش بهجت خبر؛ سوم شهریور و پس از رای اعتماد مجلس یازدهم به وزرای دولت سیزدهم و انتخاب معاونان و روسای سازمان‌ها، سید ابراهیم رئیسی و تیم همراهش سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفتند. فشار تحریم‌های آمریکا و همراهی متحدانش از یک سو و همه‌گیری ویروس کرونا از سوی دیگر، باعث شد که دولت سیزدهم با مشکلات زیادی کار خود را آغاز کند.
تورم نزدیک به ۵۰ درصدی، رشد اقتصادی منفی، بی‌ثباتی در بازار ارز از مشکلاتی است که دولت در این ۱۰۰ روز اول با آن مواجه بوده و تلاش کرده برای بهبودش قدم‌هایی بردارد.  محدود کردن استفاده از منابع بانک مرکزی و کاهش بدهی دولت، نظارت بر بازار، تلاش برای کاهش خلق پول در بانک‌ها، مهار تورم و رساندن آن به نزدیک به ۳۹ درصد، کاهش ۰.۳ درصدی پایه پولی، ابلاغ ضوابط اجرایی سیاست‌های ارزی و تجاری برای توسعه صادرات و مدیریت واردات از جمله ضوابط خاص تجاری و ارزی و ضوابط تهاتر کالا با نفت و میعانات گازی، کم کردن رسوب کالا در گمرکات و سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها به ویژه دارو از جمله اقدامات دولت سیزدهم در این مدت بوده است.
در ابتدای دولت سیزدهم بنا به گفته محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، کشور در تامین کالاهای اساسی با مشکل مواجه بوده و کمبود ۸ میلیون تن گندم وجود داشته، اما با تشکیل کارگروهی ویژه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای نهادهای مسئول برای خرید تضمینی گندم و سایر کالاهای اساسی و بیش از ۳ هزار میلیارد دلار ارز ترجیحی و ۶۰ هزار میلیارد ریال برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و کود مورد نیاز کشاورزان تامین شده تا مشکل کمبود کالاهای اساسی برطرف شود.
‎وضعیت حقوق و دستمزد از معضلات دیگری است که دولت با آن روبرو بوده و در ماه‌های گذشته شاهد تجمعات اصناف مختلف بوده‌ایم. دولت سیزدهم در این زمینه تلاش کرده بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها را پرداخت کند و به دستور رئیس قوه مجریه، کارگروهی برای ساماندهی نظام پرداخت عادلانه و جلوگیری از تبعیض ایجاد شده است. از طرفی اولویت‌بندی پرداخت معوقات برخی اقشار مانند کادر درمان و فرهنگیان صورت گرفته و آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت تدوین شده تا نظام مشخصی در پرداخت‌ها ایجاد و از حقوق‌های نجومی جلوگیری شود.
‎در موضوع ساست خارجی، علاوه بر پیگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها که مدتی است آغاز شده، نزدیک به ۱۰۰ ملاقات و گفت‌وگوی تلفنی با مقامات عالی کشورهای دیگر صورت گرفته و رئیس دولت سیزدهم در دو اجلاس شانگهای و سران اقتصادی اکو شرکت کرده است. عضویت دائمی در پیمان همکاری شانگهای و امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با ترکمنستان و آذربایجان از جمله نتایج این سفرها بوده است. ضمن اینکه در این مدت، ۲۱ پروژه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف در دولت سیزدهم تدوین شده است.
بررسی این اقدامات دولت سیزدهم در روزهای آغاز به کار آن نشان می‌دهد که رئیس دولت و تیم همراه او با انگیزه و انرژی تلاش دارند که به وعده‌های انتخاباتی خود و رفع مشکلات کشور عمل کنند، اما هنوز زمان زیادی برای قضاوت عملکرد دولت سید ابراهیم رئیسی باقی مانده است و باید منتظر ماند دید که این دولت چگونه خواهد توانست بر بحران‌های موجود در کشور غلبه کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.