کد خبر : 5736
تاریخ انتشار : شنبه 22 اکتبر 2022 - 10:40

زیباترین تالاب خاورمیانه در قلب صومعه‌سرا

زیباترین تالاب خاورمیانه در قلب صومعه‌سرا

گیلان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایرانی است که جاذبه‌های فراوانی در دل دارد. یکی از زیبایی‌های این استان صومعه‌سراست که به واسطه جاذبه‌های بی‌نظیرش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تالاب سیاه‌درویشان که یکی از زیباترین تالاب‌های خاورمیانه می‌باشد در این روستا واقع شده است.

این شهرستان زیبا در غرب رشت واقع شده است و فاصله آن تا فومن تنها ۱۲ کیلومتر است.صومعه سرا در گذشته یکی از روستاهای بخش کسما و از توابع شهرستان فومن بشمار می‌رفت و نسبت به آبادی‌های اطراف خود از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. لیکن امروزه به دلیل داشتن موقعیت بهتر از آبادیهای دیگر پیشی گرفته و به صورت مرکز شهرستان از اعتبار برخوردار است. صومعه سرا شهر زیبائی است که میان کشتزارها و باغهای وسیع قرار گرفته ‌است. برنج و توتون از محصولات مهم صومعه سرا است و در کنار آن پرورش کرم ابریشم و چایکاری رواج زیادی دارد.

تالاب سیاه درویشان که در برخی از منابع با نام مرداب سیاه درویشان نیز معرفی شده است، جزو زیباترین تالاب‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و گونه‌های جانوری و گیاهی باارزشی دارد.

زیباترین تالاب خاورمیانه در قلب صومعه‌سرا

تالاب سیاه درویشان در کجا واقع شده است؟

تالاب درویشان ۲۳ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد. استان گیلان حدود ۴۰ رودخانه دارد که از این تعداد بیشتر از ۱۰ رودخانه مربوط به شهرستان صومعه سرا می باشد، تمام این رودخانه ها سرچشمه شان از ارتفاعات ماسال و فومن است که بعد از گذشتن از چندین روستا به تالاب می ریزند.

برای اینکه به تالاب های سلکه، سیاه درویشان و نرگستان بروید ابتدا به سمت هنده خاله بروید که در دهستان هندخاله به فاصله ۱۵ کیلومتر از شهر رشت قرار دارد و یکی از مکان های توریستی می باشد که در طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنجا دیدن می کنند.

در طول مسیر درختان صنوبر و شالیزارهای برنج فراوانی دیده می شود. برای اینکه به سیاه درویشان بروید ابتدا از پل رودخانه که در فاصله ۵ کیلومتری از روستای سیاه درویشان است بگذرید و سپس سوار بر قایق به سمت تالاب حرکت کنید. بعد از تالاب انزلی سیاه درویشان و نرگستان صومعه سرا می باشد که سازمان محیط زیست از آن ها حفاظت می کند.

زیباترین تالاب خاورمیانه در قلب صومعه‌سرا

نحوه دسترسی به تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان که از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی استان گیلان است، تقریبا چند کیلومتری شمال شرق صومعه سرا قرار دارد و فاصله زمانی آن با این شهر ۲۴ دقیقه است. فاصله رشت تا تالاب سیاه درویشان تقریباً ۲۸ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای دسترسی به تالاب سیاه درویشان ابتدا باید خود را به رشت یا صومعه سرا برسانید. اگر از سمت رشت به‌طرف تالاب حرکت کرده‌اید باید مسیرتان را به‌سمت شیخ محله ادامه دهید تا پس از عبور از آن و دهستان هندخاله به تالاب برسید و اگر از حرکت‌تان را از صومعه‌سرا شروع کرده‌اید باید روستاهای ارکه، نرگستان و آبادی شیخ محله را به‌ترتیب پشت سر بگذارید. پس از عبور از پل رودخانه در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان به تالاب می‌رسید. در ضمن تالاب گل لاله در پنج کیلومتری روستای صوفیانده، ورودی روستای سیاه درویشان قرار دارد.

زیباترین تالاب خاورمیانه در قلب صومعه‌سرا

مناسب‌ترین زمان سفر به تالاب سیاه درویشان

ازنظر آب‌وهوا بهترین زمان سفر به تالاب و روستای سیاه درویشان ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مهر است؛ اما اغلب افراد تنها باهدف دیدن گل‌های نیلوفر آبی به تالاب‌ها سفر می‌کنند که زمان رویش آن‌ها از اوایل خرداد شروع می‌شود و تا پایان مرداد ادامه دارد (شکوفایی این گل‌ها در اواسط مرداد به اوج خود می‌رسد).

گل نیلوفر آبی تنها در ایران، کشورهای جنوب شرق آسیا مانند هند و سریلانکا و در برخی از تالاب‌های آب شیرین آفریقا به‌صورت طبیعی می‌رویند. به همین دلیل تالاب‌های شمال ایران از این نظر اهمیت زیادی دارند.

در ضمن در اواخر مرداد برداشت و فروش پسته دریایی در اطراف تالاب‌ها آغاز می‌شود. پسته دریایی در واقع تخم گل نیلوفر آبی است که طعمی شبیه پسته دارد و سرشار از ویتامین‌های C و B است.

درصورتی‌که تابستان به سیاه درویشان سفر کردید می‌توانید برای در امان ماندن از به هوای شرجی و هوا می‌توانید ماسوله یا مناطق ییلاقی ماسال مثل اولسبلنگاه را برای اقامت انتخاب کنید که حتی در اوج فصل گرما نسبتاً خنک و دلپذیری دارند. چنانچه قصد بازدید پرندگان مهاجر تالاب را ببینید، باید زمستان راهی سیاه درویشان شوید. بدون تردید بازید از پرندگان نادر هم خالی از لطف نیست؛ البته در مرداد ماه و فصل پاییز هم پرندگانی به تالاب مهاجرت می‌کنند؛ اما اکثر پرندگان مهاجر در فصل زمستان ساکن آن می‌شوند./سلام نو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.