کد خبر : 738
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 31 اکتبر 2019 - 9:35

آیا افزایش مالیات باعث کاهش رشد سرمایه گذاری میشود ؟

آیا افزایش مالیات باعث کاهش رشد سرمایه گذاری میشود ؟
آیا واقعا افزایش مالیات بصورت تصاعدی باعث کاهش سرمایه گذاری و در طی آن باعث کاهش رشد میشود؟

 

آیا واقعا افزایش مالیات بصورت تصاعدی باعث کاهش سرمایه گذاری و در طی آن باعث کاهش رشد میشود؟
داعیه داران بازار آزاد میگویند نباید مالیات افزایش یابد(البته منظورشان برای ثروتمندان است)زیرا با این اوصاف سرمایه گذاری کاهش پیدا میکند و از سرعت رشد اقتصادی میکاهد.با چند نگرش ساده به مقابله با این دیدگاه میرویم.
این مسئله میتواند بصورت عکس هم باشد چطور؟!


یک مسئله هست که تجربه مقدم بر هر تئوریسیت همانطور که در نمودار  بالا می بینید این توهم را کاملا نقض می کند.در آمریکا در دولت های ریگان،کلینتون،جانسون مالیات بصورت تصاعدی برای ثروتمندان افزایش یافت حتی در وهله ای نزدیک ۷۰٪مالیات از ثروتمندان گرفته میشد،طبق گفته نئولیبرال های باید آمریکا دچار رکود میشد اما نمودار را ببینید  اما نه تنها دچار رکود نشد اتفاقا رشد درآمد ملی نیز قابل مشاهده است.
در وهله دوم برنده جایزه نوبل جناب بانرجی امسال مطلبی گفتند که بازار آزادی هارا برآشفت بانرجی گفت با افزایش مالیات ثروتمندان و توزیع آن بین دهک های پایین تقاضا رشد میکند و تولید افزایش میابد و در دراز مدت میتواند نوید دهنده رشد و توسعه اقتصاد باشد.کما اینکه میشود.

مطلب سوم که بیش از بقیه حائز اهمیت است تاریخ جهان است بیشترین رشد اقتصادی جهان ۱۹۳۰تا ۱۹۷۰ بوده که سیاست های کینز گرا که عقیده به تقسیم عادلانه بهره وری دارد در آن دوران کاملا نمایان و شایان است .که تقریبا با سیاست های عدالت محور و تقسیم بهره وری بین سرمایه و نیروی کار و مالیات همراه بود.

و مطلب آخر که باید فهمید اینست در ایران بیشترین سرمایه در بخش هایی است که مالیات نمیدهند(عمدتا)پزشکی،مسکن،دلالان(دلار و طلا و….)که با گرفتن مالیات از این قشر ها به خصوص دلالان اگر هم رکودی باشد مهم نیست خرید و فروش کم تر دلار و طلا ضربه به اقتصاد است؟!والبته مسئله فرار سرمایه را هم میتوان با سیاست هایی مشابه مالزی و چین در بحران ۱۹۹۷ با محدود کردن گردش سرمایه از بین برد.
عمده این قشر سرمایه دار در ایران مالیات نمیدهند و اقتصاد دانان بازار هم آنان را نوازش میکنند که مبادا فرار نکنند.ترسی نیست توسعه و رشد عادلانه با توهمات بازار آزاد و دست و پای نامرئی آدام اسمیت قابل تحقق نیست برنامه میخواهد.
مالیات میتواند ابزاری برای عدالت و حتی توسعه و رشد باشد.

 

به قلم امیر عباس محمد لو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.